علت خشکی دهان و راه درمان خانگی خشکی دهان

خشکی دهان

امروزه به دلایل متعددی از جمله کمبود برخی ویتامین‌ها، کمبود آب بدن یا حتی شروع فصل سرما، ممکن است با خشکی دهان مواجه شویم. در این مطلب به بررسی دلایل و علت ابتلا به خشکی دهان و راه‌های درمان خانگی آن می‌پردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

خشکی دهان چیست؟

خشکی دهان زمانی رخ می‌دهد که افراد در دهان خود بزاق کافی نداشته باشند. به این صورت افراد با این مشکل روبرو می‌شوند. البته نام دیگر این مشکل در بدن زروستومیا می‌باشد. بزاق وظیفه روان کردن دهان را برعهده دارد. همچنین می‌تواند به هضم بهتر غذا کمک کرده و سبب جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در دهان نیز شود. از این طریق بزاق می‌تواند به حفظ سلامت دهان و دندان نیز کمک بسیار زیادی کند‌. در نظر داشته باشید دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند پدیده خشک شدن دهان را به وجود بیاورند. همچنین پیامدهای بسیار بدی نیز این موضوع ممکن است برای فرد در پی داشته باشد. پس باید افراد در صورت مواجه شدن با این مشکل به دنبال علت آن باشند تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنند. امروزه بهترین روش‌ها برای برطرف کردن این مشکل وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کرده و خشکی دهان خود را به راحتی از بین ببرید.

مطالب مرتبط: اگر تمایل به آشنایی با انواع علائم آپاندیس دارید به لینک قبل مراجعه کنید.

علائم خشکی دهان

خشکی دهان دارای یک سری علائم می‌باشد‌. اگر بزاق کافی در دهان فرد ساخته نشود معمولا با مشکل خشکی  روبرو می‌گردد. یکی از دلایل این مشکل وجود بزاق غلیظ و چسبنده است. همچنین افرادی که این مشکل را دارند نمی‌توانند به راحتی تنفس کنند. صحبت کردن، بلعیدن و جویدن نیز برای این افراد مشکل می‌باشند. معمولاً این افراد دارای صدای خشن، خشکی گلو و یا گلودرد هستند. از علائم دیگر وجود زبان خشک یا شیاردار در این افراد است. همچنین آن‌ها در استفاده از دندان مصنوعی مشکل دارند. تشنگی مکرر نیز یکی از علت‌های شایع این مشکل می‌باشد‌‌. معمولاً افرادی که این مشکل را دارند از تشنگی زیاد و شایع رنج می‌برند. به دلیل خشکی زیاد، گوشه دهان شکاف خورده و یا زخم می‌شود. معمولاً افرادی که خشکی دهان را دارند لب‌شان ترک ترک شده و ظاهر نامناسبی دارد. با بررسی تمام این علائم می‌توانید پی به وجود این مشکل ببرید.

پیشنهاد ویژه: یک روش بسیار موثر و درمان سریع برای افرادی که اضافه وزن بالایی دارند، انجام  انواع عمل لاغری از جمله جراحی اسلیو معده یا جراحی بای‌پس معده است که از شایع ترین عمل معده می‌باشند و حتما باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود.

علائم خشکی دهان

خشکی دهان نشانه چیست

در نظر داشته باشید که به طور کلی خشکی دهان به دلیل کاهش فعالیت غدد تولید کننده بزاق به وجود می‌آید. اگر این غدد با کاهش فعالیت روبرو شوند معمولاً خشکی دهان را به همراه دارند. البته بیماری‌های زمینه‌ای مانند اوریوم و بیماری‌های خود ایمنی نیز می‌توانند سبب به وجود آمدن خشکی دهان شوند. همچنین بعضی از افراد به دلیل مصرف برخی از داروها مانند متفورمین دچار این مشکل شده و خشکی دهان را تجربه می‌کنند. افراد می‌توانند از روش‌های مختلفی برای برطرف کردن این مشکل استفاده کنند تا بتوانند خشکی دهان خود را برطرف کرده و مانند روز اول بزاق ترشح کنند. در نظر داشته باشید که در صورت مواجه شدن با این مشکل بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کرده و علت آن را متوجه شوید و درصدد رفع آن باشید. به این صورت می‌توانید به راحتی مشکل خود را برطرف کرده و فعالیت غدد بزرگ را تنظیم کنید.

کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان می‌شود

یک سری از ویتامین‌ها در بدن اگر کاهش پیدا کنند ممکن است سبب به وجود آمدن خشکی دهان شده و بر روی فعالیت غدد بزاق نیز تاثیر بگذارند. ویتامین آ یکی از این ویتامین‌ها می‌باشد که می‌تواند به راحتی این مشکل را به وجود آورده و افراد را با خشکی دهان روبرو کند. از ویتامین‌های دیگر می‌توان به ویتامین‌های ب، آهن و زینک نیز اشاره نمود. در نظر داشته باشید کاهش هر کدام از این ویتامین‌ها و مواد بدنی در بدن می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد. یکی از شایع‌ترین این مشکل‌ها خشکی دهان افراد می‌باشد. پس بهتر است به دکتر مراجعه کرده و تمام ویتامین‌های موجود در بدن را بررسی نمایید تا در صورت کم بودن هر کدام از این ویتامین‌ها با تجویز پزشک بتوانید آن را تامین کرده و مشکل خود را نیز برطرف نمایید.

پیشنهاد مطالعه:برای پیشگیری از ابتلا به بواسیر چه کنیم؟

علت خشکی دهان در شب

ممکن است برای بسیاری از افراد این اتفاق پیش بیاید که در هنگام خواب با خشکی دهان و یا گلو مواجه شوند. به همین دلیل نیز از خواب بیدار گردند.  در نظر داشته باشید که نحوه تنفس افراد در هنگام شب می‌تواند یکی از علت‌های اصلی خشکی دهان باشد. تنفس با دهان سبب می‌شود که این ناحیه خشک شده و مشکلات زیادی برای افراد به وجود بیایند. این افراد باید بتوانند در طول روز بر روی نفس کشیدن خود کنترل داشته و از راه بینی تنفس کنند تا در هنگام شب نیز به این ترتیب نفس کشیده و بر روی تنفس خود کنترل کامل داشته باشند. همچنین افرادی که خروپف‌های شدید می‌کنند با مشکلات خشکی در این ناحیه مواجه می‌شوند‌. تنها کافیست که نوع تنفس خود را تغییر دهید تا بتوانید این مشکل را نیز در هنگام شب رفع کنید.

بسیاری از افراد با این مشکل مواجه هستند. امروزه پزشک‌های بسیار حاذقی وجود دارند که می‌توانند به راحتی مشکل شما را با متدهای گوناگون برطرف کنند. تنها کافیست که به مطب این پزشک‌ها مراجعه کرده و مشکل خود را با آن‌ها در میان بگذارید. به این صورت می‌توانید در سریعترین زمان ممکن این مشکل را برطرف کرده و با استفاده از این متدها خشکی دهان خود را در هنگام خواب از بین ببرید.

علت خشکی دهان در شب

چه بیماری‌هایی باعث خشکی دهان میشود

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چه بیماری‌هایی سبب به وجود آمدن این مشکل در افراد می‌شوند. دیابت یکی از بیماری‌های می‌باشد که می‌تواند برای افراد خشکی این ناحیه را به وجود بیاورد. همچنین بیماری‌های عفونی مانند بیماری‌های تنفسی، سینوزیت، عفونت‌های قارچی، التهاب لثه نیز می‌توانند تا حدود زیادی سبب خشکی دهان شوند. التهاب لثه، التهاب دندان، آب‌زدگی لثه، آفت دهانی جزو بیماری‌هایی از این دست هستند. بیماری عصبی مانند سکته مغزی، اختلالات عصبی مرکزی و پارکینسون نیز می‌توانند سبب به وجود آمدن این مشکل در افراد شوند. مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی، ضد آلرژی، ضد انعقاد و ضد اکسین‌ها می‌توانند سبب به وجود آمدن خشکی در دهان گردند. برخی از بیماری‌ها سبب می‌شوند که بزاق به صورت کم ترشح شود. به عنوان مثال سندروم سرخابی و گرفتگی بزاق سبب به وجود آمدن این مشکل می‌شوند. کمبود ویتامین آ، ب و مواد معدنی بدن نیز این مشکلات را به همراه دارند.

پیشنهاد مطالعه: درد سمت چپ شکم در زنان و مردان نشانه چیست؟

درمان خانگی خشکی دهان

یک سری روش‌ها وجود دارند که افراد از این روش‌های خانگی استفاده کرده و می‌توانند خشکی دهان خود را برطرف کنند. یکی از روش‌های بسیار عالی برای برطرف کردن این مشکل نوشیدن منظم آب می‌باشد. اگر شما بتوانید رطوبت دهان خود را تامین کنید می‌توانید تا حدود بسیار زیادی این مشکل را نیز برطرف نمایید. معمولا روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید تا بتوانید به راحتی از مشکلات مختلف جلوگیری کرده و باعث ایجاد سلامتی در پوست و موی خود نیز شوید. اگر دارو مصرف می‌کنید ممکن است این داروها سبب خشک شدن دهان شما شوند. پس بهتر است مصرف آب خود را افزایش دهید. نوشیدن آب تا حدود زیادی می‌تواند مشکلات بدن را برطرف کرده و به سلامتی بدن نیز کمک بسیار زیادی کند. پس به هیچ عنوان نوشیدن آب را فراموش نکنید.

استفاده از اسپری و بخورهای مرطوب کننده هوا نیز تا حدود بسیار زیادی سبب جلوگیری از خشکی دهان می‌شوند و می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. شما می‌توانید از ژل‌های مرطوب کننده دهان نیز استفاده کنید. این ژل‌ها مخصوص دهان هستند و خوراکی می‌باشند و هیچ مشکلی برای شما به وجود نمی‌آورند‌. مراقبت و حفظ بهداشت دهان و دندان نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. بهتر است به صورت مداوم نخ دندان کشیده و مسواک بزنید‌. می‌توانند با این کار از به وجود آمدن عفونت‌های دهان و دندان و لثه جلوگیری کنید. همچنین خشکی دهان خود را نیز تا حدود بسیار زیادی برطرف کنید. بهتر است مواد تحریک کننده مصرف نکنید. موادی مانند الکل و دخانیات به شدت دهان را خشک کرده و می‌توانند عوارض بدی برای شما در پی داشته باشند. دوری از الکل و دخانیات مانند سیگار و قلیان نتیجه‌ای بسیار عالی برای افراد به همراه دارند. همچنین می‌توانید مصرف میوه و سبزیجات را افزایش داده و از این طریق رطوبت بدن خود را بالا ببرید.

درمان خانگی خشکی دهان

چه بیماری هایی باعث خشکی دهان می شود؟

علل و عوامل بسیاری می توانند باعث خشکی دهان شوند؛ گاهی یک بیماری باعث این عارضه می شود و گاه بخاطر مصرف یک دارو این عارضه  برای شما بوجود می آید. چند مورد از بیماری هایی که باعث این عارضه می شوند عبارت اند از:1 ) دیابت: بیماری دیابت باعث کم شدن آب بدن، افزایش ادرار و در نتیجه ایجاد خشکی دهان می شود.

2 ) پولیب: اگر در هنگام خواب این عارضه برای شما بوجود می آید؛ می تواند به علت بیماری پولیب باشد.

3 ) سرطان های دهان هم می توانند باعث این عارضه شوند.

4 ) این عارضه می تواند بر اثر کمبود ویتامین B12  اتفاق بیفتد.

5 ) اختلالات تیروئید هم یکی از علل این عارضه هستند.

6 ) بیماری اوریون هم می تواند باعث این عارضه شود.

7 ) آنفولانزا یا حساسیت های فصلی هم می توانند دلیل خشکی دهان (به طور موقت) باشند.

8 ) برفک دهان که نوعی عفونت قارچی می باشد، یکی از دلایل این عارضه می باشد.

9 ) بیماری آلزایمر روی هیدراته بودن بدن تاثیرات منفی می گذارد.

10 ) همچنین سندروم شوگرن که نوعی بیماری خود ایمنی می باشد؛ روی غدد بزاقی تاثیر می گذارد. 11 ) فیبروز کیستیک یک بیماری ژنتیکی می باشد که روی عملکرد بزاق تاثیر می گذارد.