فیستول چیست؟ علائم و راه درمان سریع فیستول

فیستول

در نظر داشته باشید به هرگونه اتصال غیر طبیعی و ارتباط بین دو بافت درون بدن و یا دو ارگان‌ فیستول گفته می‌شود. فیستول مقعدی بسیار شایع می‌باشد که از غده‌های ریزی بر روی مقعد ایجاد شده است و باعث انسداد مقعد می‌گردد. معمولا این مشکلات ورم‌هایی را به وجود می‌آورند که این ورم‌ها منجر به فیستول می‌گردند.

فیستول چیست؟

خونریزی مقعدی، ورم، سوزش، التهاب جزو نشانه‌های فیستول می‌باشند. در نظر داشته باشید محل شکل‌گیری فیستول در داخل بدن است. با توجه به نوع آن، محل شکل‌گیری این بیماری نیز متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال فیستول مقعدی، در مقعد خود را نشان می‌دهد و ظاهر می‌شود. می‌توان گفت معمولاً در قسمت‌های مختلف بدن یک اتصال غیر طبیعی شکل می‌گیرد و فیستول ایجاد می‌شود‌. اما شایع‌ترین نقاطی که وجود دارند فیستول تنفسی، گوش داخلی، چشم، ادراری تناسلی، سینوسی، مقعدی و ماهیچه‌ای می‌باشند که نوع مقعدی آن از همه شایع‌تر است و بسیاری از افراد را درگیر می‌کند.

در نظر داشته باشید که این بیماری، همواره درد بسیار زیاد و خونریزی شدیدی دارد. همچنین ممکن است افرادی که به این بیماری مبتلا هستند از محل مورد نظر ترشحات خون آلود و چرکی ببیند. در بعضی مواقع نیز ممکن است از نوع مقعدی آن مدفوع نیز خارج شود که می‌تواند بسیار آزاردهنده و دردناک باشد.

در مورد علائم آپاندیس بیشتر بدانید!

انواع فیستول

همانطور که عنوان کردیم فیستول‌ها انواع مختلفی دارند.

نوع اکسترا اسفنکتریک: معمولاً این بیماری از قسمت راست روده شروع می‌شود و تا پایان نیز ادامه پیدا می‌کند. همچنین در اثر التهاب‌هایی مانند آبسه، کرون و آپاندیس به وجود می‌آید.

نوع دیگر آن فیستول زیر مخاطی می‌باشد که نوع ساده این بیماری است و معمولاً از یک کانال سطحی از زیر مخاط عبور می‌کند.

نوع سوپ اسفنکتریک نیز وجود دارد که از عضلات اسفنکتر خارجی و داخلی شروع می‌گردد. شکل این فیستول شبیه یو انگلیسی می‌باشد و به نوع نعل اسبی نیز معروف است.

از مدل‌های دیگر آن می‌توان به ترانس اسفنکتریک اشاره نمود. معمولا این بیماری از عضلات داخلی و خارجی و یا از پشت مقعد شروع می‌شود. سپس از عضله اسفنکتر خارجی نیز عبور می‌کند.

یکی دیگر از شایع‌ترین‌ این بیماری نوع اینتر اسفنکتریک می‌باشد که ۷۰ درصد بیمارانی که مبتلا به فیستول هستند معمولاً از این نوع می‌باشند. درد، سوزش، خونریزی، ترشحات چرک آلود و خونی و حتی وجود ترشحات بد بو نیز نشانه‌های این نوع بیماری هستند.

علائم فیستول

از علائم فیستول می‌توان به تب و لرز اشاره نمود. معمولا تب و لرز با همدیگر خود را نشان می‌دهند. همچنین تحریک پذیری و قرمزی پوست اطراف مقعد نیز یکی از نشانه‌های دیگر این بیماری می‌باشد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند معمولاً بوی بدی از مقعد آنها به وجود می‌آید.

همچنین در هنگام نشستن، راه رفتن و یا سرفه کردن نیز درد شدیدی در ناحیه مقعد احساس می‌کنند. معمولاً مقعد این افراد دچار خونریزی شده و حرکت روده آنها دردناک می‌باشد. در بعضی از افراد نیز ممکن است مقعد بسیار تیر کشیده و دردهای شدیدی از خود نشان دهد‌. وجود چرک و عفونت نیز در این افراد بسیار عادی می‌باشد.

پس با مشاهده هر کدام از این علائم بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کرده و مشکل خود را با او در میان بگذارید تا بتوانید از راه‌های درمانی بسیار عالی برای برطرف کردن این بیماری استفاده کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل خود را رفع نمایید.

جراحی لاغری یکی از راهکارهای لاغری است که باید توسط  متخصص و جراح چاقی انجام شود.

علائم فیستول

علت ابتلا به فیستول

علت ایجاد فیستول وابسته به عوامل مختلفی می‌باشد. به عنوان مثال از بین رفتن بافت این منطقه به دلیل آبسه زمینه‌ای یکی از عوامل بسیار شایع ایجاد این بیماری است. افزایش عفونت به دلیل پارگی در این ناحیه، سرطان، عفونت راست روده، اشعه درمانی و یا ضربه نیز جزو عوامل دیگر این بیماری هستند. بیماری‌های التهابی مانند بیماری کرون، آپاندیس، زخم‌های ناشی از مدفوع سفت در هنگام دفع کردن، درمان تزریقی بابت بیماری، بواسیر داخلی، بیماری سل و بیماری‌های مقاربتی نیز جزو این دلایل به حساب می‌آیند.

علت فیستول در آقایان

بسیاری از آقایان به فیستول مقعدی دچار می‌شوند. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که علت ابتلا آقایان به این بیماری چیست. همچنین چه دلایلی سبب به وجود آمدن این بیماری در آقایان می‌شود. در نظر داشته باشید که علت بروز این بیماری در مردها بسیار متفاوت می‌باشد. نمی‌توان یک علت مشخصی را برای این موضوع عنوان کرد. اما به طور کلی عفونت یکی از علت‌های بسیار شایع در آقایان می‌باشد که سبب به وجود آمدن این بیماری می‌شود. از دلایل دیگر می‌توان به وجود بیماری‌های التهابی مانند کرون نیز اشاره نمود. ضربه و عفونت‌های مقاربتی نیز جزو دو علت‌ بسیار مهم در آقایان می‌باشند. آقایان ممکن است در اثر این دلایل به بیماری فیستول مبتلا شوند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید آبسه در این قسمت نیز یکی از علت‌های بسیار رایج در خانم‌ها و آقایان است که می‌تواند بیماری فیستول را ایجاد کند. به دلیل گسترش این بیماری، ممکن است اثرات آن دردناک و بسیار سخت شود.

برای مطالعه :علت خشکی دهان و راه های درمان خانگی آن

علت فیستول در آقایان - عکس فیستول

روش ‌های درمان فیستول مقعدی

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان فیستول مقعدی که می‌توان گفت جزو پیشرفته‌ترین و قطعی‌ترین روش‌های درمان نیز محسوب می‌شود، استفاده از لیزر است. این درمان بسیار راحت می‌باشد. بیمار می‌تواند با استفاده از لیزر مشکل خود را تا حد بسیار زیادی برطرف کند. در نظر داشته باشید که در کل دنیا امروزه از این روش استفاده می‌کنند تا بتوانند این بیماری را کنترل کرده و به مرور زمان آن را برطرف کنند. جراحی فیستول با لیزر بسیار راحت می‌باشد‌. به همین دلیل پزشکان و بیماران زیادی ترجیح می‌دهند تا از این روش به جای روش سنتی و استفاده از چاقو و تیغ استفاده کنند.

به این صورت می‌توانند به راحتی این درمان را تکمیل کنند. در نظر داشته باشید که لیزر هیچگونه خونریزی ندارد. شما می‌توانید دوره نقاهت کوتاهی را نیز سپری کنید. البته یک سری درمان‌های خانگی نیز برای برطرف کردن این بیماری وجود دارند. به عنوان مثال اگر بر روی تغذیه خود نظارت داشته و آن را تغییر دهید مطمئناً می‌توانید نتایج بسیار خوبی به دست بیاورید. مصرف موادی که فیبر دارند مانند میوه‌ها، سبزیجات، جوانه‌ها، نان قهوه‌ای، برنج قهوه‌ای، موز و … تا حدود بسیار زیادی می‌توانند این بیماری را در روزهای ابتدایی کنترل کرده و آن را درمان کنند. پس بهتر است از این روش‌های خانگی نیز در کنار درمان‌های خود استفاده کرده تا بتوانید نتیجه خوبی به دست بیاورید.

آیا فیستول خطرناک است؟

در نظر داشته باشید که در جواب این پرسش باید گفت تمام این موارد به خود شما بستگی دارند. اگر بیماری تان را جدی گرفته و در سریع‌ترین زمان ممکن به دنبال روش‌های موثر برای برطرف کردن آن باشید شما به راحتی می‌توانید این بیماری را درمان کنید.

همچنین هیچگونه خطری نیز برای شما نخواهد داشت. فیستول به طور کلی بیماری کشنده و خطرناک محسوب نمی‌گردد. اما اگر افراد به درمان آن بی‌توجه باشند و این بیماری را نادیده بگیرند ممکن است عوارض بسیار بدی برای آنها به وجود بیاید. این عوارض می‌توانند بر روی کیفیت زندگی فرد تاثیر گذاشته و سبب به وجود آمدن بیماری‌های خطرناکی در بدن او شود‌. پس بهتر است در صورت مشاهده اولیه علائم سریعاً به پزشک مراجعه کرده و با استفاده از درمان‌های سطحی این مشکل را برطرف کنید. بسیاری از افراد بودند که سریعاً برای درمان اقدام کرده و مشکل خود را نیز برطرف نمودند و توانستند به زندگی عادی خود بازگردد. پس تمام این موارد به خود شما بستگی دارد که چه زمانی اقدام کرده و از چه درمان‌هایی برای برطرف کردن این مشکل استفاده کنید.