Search
Close this search box.

Dubai

جراحی های کولون

جراحی کولون

کولورکتال یا قسمت راست روده بزرگ بخش بسیار مهمی از دستگاه گوارش انسان است که در شکم وجود دارد. بیماری‌های مختلفی برای روده یک و نیم‌متری در اثر عوامل متفاوت ایجاد می‌شود. از جمله این مشکلات می‌توان به سرطان کولورکتال یا روده بزرگ اشاره کرد. در این مقاله بیان خواهیم کرد که جراحی کولون چیست؟ و شما را با انواع جراحی کولون آشنا می‌کنیم.

کولورکتال چیست؟

سرطان کولورکتال یا کولون زمان ایجاد می‌شود که سلول‌های پوشاننده دیواره راست روده به‌صورت غیرعادی شروع به تکثیر می‌کنند. سرطان کولون یا سرطان کولورکتال اغلب علامت خاصی ندارد و به‌صورت خاموش و طی مراحلی پیشرفت می‌کند. همین موضوع باعث شده است تا انجام غربالگری منظم برای افراد در معرض خطر واجب باشد.

عوامل مختلفی باعث ابتلا به سرطان کولورکتال یا سرطان روده می‌شوند. مهم‌ترین عوامل ابتلا به این بیماری به صورت زیر هستند:

  • سن: معمولاً افراد دارای سن بیشتر از پنجاه سال در معرض خطر ابتلا به سرطان کولورکتال هستند. بااین‌حال، احتمال ابتلای برخی از افراد جوان‌تر نیز وجود دارد.
  • بیماری‌های زمینه‌ای: بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت نوع دو، بیماری  التهاب روده و برخی از عوامل ژنتیکی می‌توانند باعث ابتلا به سرطان کولورکتال شوند. علاوه بر این، وجود برخی از پولیپ‌ها در روده بزرگ می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد سرطان شود.
  • سبک زندگی: متأسفانه بسیاری افراد از غذاهای پرچرب،  سیگار و مواد مخدر، الکل و غذاهای نامناسب استفاده می‌کنند. علاوه بر این، داشتن اضافه‌وزن نیز می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود. با انجام ورزش و داشتن تحرک بالا می‌توان  از ابتلا به سرطان کولورکتال روده بزرگ جلوگیری کرد.

علائم سرطان کولورکتال چیست؟

علائم سرطان کولورکتال زیاد هستند. ایجاد برخی از مشکلات روده‌ای مانند یبوست یا اسهال، مشکل و یا بی‌اختیاری در دفع مدفوع و باریک بودن مدفوع می‌توانند علائم سرطان کولورکتال باشند. بااین‌حال این علائم می‌توانند در اثر بیماری‌های مختلفی ایجاد شوند.

علاوه بر این، وجود خون در مدفوع، کم‌خونی، درد در ناحیه روده بزرگ و برخی از دردهای لگنی، نفخ شکم،  کاهش وزن مداوم و بدون دلیل خاص و استفراغ عمده‌ترین نشانه‌های بیماری سرطان روده بزرگ هستند. سرطان کولورکتال چهار مرحله دارد.  هرچه سرطان در مراحل اولیه باشد متاستاز کمتری رخ داده است و قابل‌درمان است.

انواع جراحی‌ های سرطان روده بزرگ کدامند؟

جراحی کولون روده به دلایل مختلفی انجام می‌شود. گاهی اوقات برخی از ناهنجاری‌ها همچون توده‌ها و سرطان‌ها، کولون را مسدود می‌کنند. این موضوع می‌تواند باعث آزار و مشکلاتی برای بیمار شود. در این صورت جراح کولورکتال، عمل‌های جراحی کولورکتال را برای رفع انسداد روده‌ها انجام می‌دهد. در برخی از موارد، سلول‌های سرطانی متاستاز می‌کنند و به برخی از نواحی همچون کبد و ریه منتقل می‌شوند. جراح در این صورت مجبور به جراحی این نواحی خواهد شد.                    

جراحی کولکتومی کولون

گاهی اوقات سرطان روده بزرگ به‌گونه‌ای پیشرفت می‌کند که با انجام دارودرمانی نمی‌توان آن را درمان کرد. در این حالت معمولاً پزشکان از روش جراحی کولورکتالی استفاده می‌کنند. یکی از روش‌های جراحی سرطان روده بزرگ، روش کولکتومی است. جراحی کولورکتال به دو صورت زیر انجام می‌شود:

  • روش توتالکولکتومی
  • روش پارشیالکولکتومی

در روش توتال، معمولاً تمام بخش‌های روده بزرگ برداشته می‌شوند ولی در روش پارشیال بخشی از روده بزرگ برداشته می‌شود. گاهی اوقات پزشک برای اتصال روده بزرگ به پوست شکم از روش کلستومی استفاده می‌کند. معمولاً بعد از انجام این جراحی نیاز است تا بیمار دو روز از مایعات رنگی و غذاهای جامد استفاده نکند.

در ابتدا بیمار برای رفع تشنگی از یخ‌های جامد استفاده می‌کند و پس از آن مایعات مصرف می‌کند. در این روش جراحی نیاز است تا حدود ۷ روز پس از جراحی، بیمار در بیمارستان بستری شود. در این مواقع معمولاً در شکم فرد یک کیسه برای جمع‌آوری مدفوع قرار داده می‌شود.

البته در روش کولوستمی ممکن است عمل اتصال به‌صورت موقت و یا دائمی انجام گردد. در برخی از موارد ناحیه‌ای از کولون آسیب می‌بیند و این عامل باعث می‌شود تا مدفوع به‌خوبی عبور نکند. در این صورت پزشک با انجام جراحی، عمل کولوستومی را انجام می‌دهد.

پس از بهبودی ناحیه آسیب‌دیده، عمل برگشت کولوستمی انجام می‌شود تا کولون مانند ابتدا بتواند کار خود را انجام دهد. در صورت به‌وقوع‌پیوستن یک بیماری جدی و مزمن و ایجاد برخی از عفونت‌ها و بیماری‌ها مانند کرون و دیورتیکول، پزشک مجبور به انجام جراحی کولورکتال و انجام کولوستمی دائمی می‌شود.

البته در روش کولکتومی صرفاً به دلیل سرطان، بخشی از روده بزرگ برداشته نمی‌شود؛ بلکه ممکن است به دلیل ایجاد برخی از بیماری‌های دیگر مانند عفونت‌ها پزشک مجبور به برداشتن بخشی از روده شود. در این حالت، پزشک به‌واسطه یک برش عمودی بخشی از روده را برش می‌دهد.

درصورتی‌که سرطان در قسمتی از روده ایجاد شده باشد؛ پزشک آن قسمت را بر می‌دارد و سعی می‌کند بخش بیشتری از غدد لنفاوی را بردارد. در این عمل، انتهای روده به‌خوبی به هم اتصال داده می‌شود تا نشتی در شکم ایجاد نشود.

جراحی پولیپکتومی کولون

پولیپ‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز سرطان روده بزرگ هستند. در صورت تشخیص به‌موقع پولیپ‌ها می‌توان آنها را با استفاده از جراحی پولیپکتومی  برداشت. معمولاً برداشتن پولیپ‌ها به روش‌های مختلفی همچون انجام کولونوسکوپی و لاپاراسکوپی امکان‌پذیر است. در روش جراحی کولونوسکوپی پزشک قادر است با استفاده از لوله کولونوسکوپ، پولیپ‌ها را بردارد. در روش لاپاراسکوپی معمولاً برش‌هایی روی شکم ایجاد و با ارسال لوله‌های دستگاه لاپاراسکوپ، عمل برداشتن پولیپ‌ها و هرگونه  ناهنجاری انجام می‌شود. روش‌های کولونوسکوپی و لاپاراسکوپی برای انجام جراحی کولورکتال یا کولون، کم تهاجمی هستند؛ به همین دلیل عوارض کمتری دارند.

جراحی رادیو فرکانسی کولون

در جراحی رادیو فرکانسی کولون از امواج رادیویی برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی در روده بزرگ یا کولون استفاده می‌شود. برای انجام این جراحی، الکترودهایی به شکم  و ناحیه روده بزرگ وارد می‌شوند. این روش جراحی کولورکتال به‌عنوان یکی از کم تهاجمی‌ترین روش‌های جراحی کولون شناخته می‌شود؛ زیرا در این نوع درمان، تنها تعداد کمی سوراخ بر روی شکم ایجاد می‌شود و از پاره‌کردن بخش زیادی از شکم و روده جلوگیری به عمل می‌آید.

در واقع در این روش با استفاده از سیستم ClosureFast  و استفاده از پرتو مادون‌قرمز، عمل حذف سلول‌های سرطانی انجام می‌شود.

جراحی کرایو تراپی کولون

در جراحی کرایو تراپی کولون از سرما برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. از روش کرایو تراپی برای کاهش تکثیر سلول‌های سرطانی و افزایش عمر سلول‌های طبیعی استفاده می‌شود. از کرایو تراپی در ترکیب با سایر روش‌ها می‌توان برای انجام جراحی کلون استفاده کرد.

دستگاه کرایو تراپی حاوی ازت مایع و نیتروژن مایع است؛ به همین دلیل قادر به تولید سرما برای ازبین‌بردن سلول‌های آسیب‌دیده است. نیتروژن مایع دارای دمای بسیار پایین و در حدود منفی  320 تا منفی 346 درجه فارنهایت است و همین موضوع باعث می‌شود تا به هر توده‌ای که برخورد کند، آن را از بین ببرد. البته در بسیاری از مواقع کرایو تراپی در یک نوبت نمی‌تواند درمان مؤثری داشته باشد؛ به همین دلیل باید در جلسات مختلف تکرار شود.

معمولاً قبل عمل‌های جراحی کولورکتال از روش‌های مختلف همچون شیمی‌درمانی، ایمونوتراپی و بسیاری دیگر از گزینه‌های درمانی برای درمان بیماری‌های روده‌ای استفاده می‌شود.

هزینه جراحی کولون در تهران

هزینه جراحی کولون به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از عوامل تاثیر گذار در هزینه جراحی کولون شامل موارد زیر است:

  1. میزان تخصص و تبحر پزشک ( جراح متخصص، فوق تخصص یا جراح عمومی بودن )
  2. بیمارستان و کلینیک جراحی مورد نظر
  3. نوع بیمه
  4. تجهیزات به کارگیری در جراحی
  5. وخامت اوضاع بیمار و میزان آسیبی که به کولون او وارد شده است.

لازم به ذکر است که برخی از هزینه‌ها مربوط به بعد از جراحی است که اگر بهترین جراح کولون در تهران را انتخاب کنید، این هزینه‌ها کمتر خواهد شد. زیرا تخصص و مهارت یک جراح در میزان عوارض بعد از جراحی، موثر است.

بهترین جراح کولون در تهران

بهترین جراح کولون روده در تهران و یا هر نقطه از دنیا، باید یک سری ویژگی‌ و مهارت‌ها داشته باشد تا بتوان آن را به عنوان بهترین جراح کولون انتخاب کرد. برخی از ویژگی‌های بهترین جراح کولون در تهران شامل موارد زیر است که در انتخاب شدن او، تاثیر بسیار زیادی دارد:

  • جراح مورد نظر باید تجربه جراحی موفق بسیار زیادی در کارنامه کاری و حرفه‌ای خود داشته باشد.
  • تجهیزات مورد استفاده در جراحی بسیار حائز اهمیت است. بهترین جراح کولون در تهران، فارغ از وسایل و تجهیزات بیمارستان، باید خود در انتخاب و استفاده از تجهیزات نیز نقش داشته باشد. بسیاری از تجهیزات اتاق جراحی ساخت کشور چین و بی کفیت هستند.
  • داشتن مهارت یک جراح کولون، از احساس رضایت بیمارانی که قبلا جراحی کرده است، مشخص می‌شود.
  • مدیریت پرسنل در اتاق جراحی و هنگام جراحی کولون داشته باشد.
  • تصمیم گیری صحیح، صریح و به به موقع داشته باشد.
  • جراحی مطابق با بالاترین استانداردهای حرفه ای انجام داده باشد
  • دارای دانش کافی در حوزه آناتومی و فیزیولوژی باشد

و موارد بسیاری دیگر که همگی در بهترین بودن جراح کولون در تهران، به شدت موثر است.

می‌توان دکتر عبدالله زندی را یکی از بهترین جراحان کولون در تهران دانست. او در سال 1365 وارد دانشکده علوم پزشکی ایران شده و بعد از اتمام تحصیل، تا به امروز توانسته است به مدت 24 سال به عنوان یکی از بهترین جراحان کولون در تهران باشد. اگر به کارنامه حرفه‌ای او نگاهی بیندازید، تعداد بسیار زیادی جراحی موفق دارد که همگی در بهترین بودن او، موثر هستند.

فرم رزرو نوبت