درمان تنبلی روده در خانه، علت ها و علائم بیماری تنبلی روده

تنبلی روده

یکی از اختلالات گوارشی که اغلب افراد به آن دچار می‌شوند تنبلی روده است. زمانی که روده قادر به تحریک نباشد و کاهش حرکات پارستالتیک رخ دهد، این مشکل به وجود خواهد آمد. این عارضه نه تنها حرکات روده را دچار تغییرات قابل توجه می‌سازد، بلکه باعث بروز مشکلات دیگر در فرد می‌شود. این اختلال در فواصل زمانی مختلف به وجود آمده و دارای شدت و ضعف می‌باشد.

یبوست ترانزیت کند (STC) نام دیگری است که برای این اختلال در نظر گرفته شده است. در واقع زمانی که تحرکات کافی در روده بزرگ اتفاق نیفتد، این وضعیت ظاهر می‌گردد. همچنین این اختلال، نشان از این دارد که مواد زائدی که داخل دستگاه گوارشی وجود دارند، دارای حرکت آهسته‌ای بوده و از حرکت نرمال، محروم‌اند. تنبلی روده را می‌توان نوعی یبوست عملکردی خطاب کرد.

علت ابتلا به بیماری تنبلی روده

تغییر در میزان غذای مصرفی:

هرگونه تغییر در میزان غذای مصرفی به تنبلی روده منتهی می‌شود. برای مثال افرادی که دچار بی‌اشتهایی شده و از خوردن اجتناب می‌کنند، در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند. همچنین آن دسته از افرادی که به دلیل وجود مشکلات عصبی در خوردن زیاده روی می‌کنند؛ باز هم در معرض این مشکل قرار خواهند داشت.

مشکلات مربوط به تیروئید:

مشکلات تیروئیدی، نه تنها خود یک بیماری محسوب می‌شوند، بلکه در ظهور مشکلات دیگر نیز دخیل می‌باشند. برای مثال اگر تیروئید کم کار باشد، احتمال اینکه باعث بروز تنبلی روده شود، بالاست.

سندرم روده تحریک پذیر:

افرادی که به سندرم روده تحریک پذیر دچار هستند، در معرض ریسک بیشتری برای ابتلا به تنبلی و یا حتی التهاب روده قرار داشته و باید با مراقبت‌های کافی، خود را از آن دور نگه دارند.

نابودی تدریجی عقل:

این مشکل که تحت عنوان زوال عقل نیز شناخته شده، باعث بروز مشکلات عدیده از جمله تنبلی روده در افراد شده و وضعیت نامناسبی را ایجاد می‌نماید.

بیماری های مادرزادی:

همه بیماری‌های مادرزادی سبب ظهور این مشکل نمی‌شوند، بلکه برخی از آن‌ها باعث بروز چنین وضعیتی خواهند شد. بیماری هیرشپرونگ از جمله امراضی است که از بدو تولد با فرد همراه بوده و بخشی از روده بزرگ یا تمام آن را مسدود می‌سازد. زمانی که تعداد سلول‌های عصبی، کمتر از حد مجاز باشد، این بیماری مادرزادی ظهور یافته و عضلات پریستالتیک را دچار حرکات غیر طبیعی می‌سازد.

وجود تومور در روده ها:

گاهی وجود تومور در مسیر روده‌ها، آن‌ها را مسدود نموده و در نتیجه، تنبلی روده را به وجود می‌آورد.

وجود مشکلاتی در سیستم عصبی روده:

اگر سیستم عصبی روده به مشکلات و ناهنجاری‌هایی مبتلا گردد؛ خود را به صورت این بیماری، نشان خواهد داد. به موجب آن، پریستالیس کاهش یافته و در نهایت، تنبلی روده رخ خواهد داد.

اگر قصد انجام جراحی اسلیو توسط دکتر عبدالله زندی را دارید، به لینک قبل مراجعه نمایید.

اختلال در حرکات روده:

اگر در حرکات روده، تاخیر اتفاق بیفتد؛ چنین وضعیتی روی می‌دهد.

مشکلات مقعدی:

اگر عضلات مقعدی دچار ضربه یا صدمات مختلف گردند؛ ممکن است روی عملکرد روده تاثیر نهاده و آن را به تنبلی دچار سازند.

علائم تنبلی روده در بزرگسالان

• گاهی تنبلی روده، خود را به شکل حرکات غیر قابل کنترل روده نشان می‌دهد. در این وضعیت فرد نه تنها به اسهال مبتلا شده؛ بلکه در مدفوعش خون مشاهده می‌کند. همچنین در اشتهای فرد تغییر به وجود می‌آید.
  • در حالت عادی، حرکات روده فاقد درد است؛ اما زمانی که فرد به مشکلاتی مثل تنبلی روده مبتلا می‌گردد، درد را هنگام حرکات روده احساس می‌کند.
  • مدفوع در حالت نرمال به راحتی دفع می‌گردد. اگر در این وضعیت تغییر حاصل شده و مدفوع به سختی دفع شده و دچار سفتی گردد، نشان از وجود مشکلی مثل تنبلی روده خواهد داشت.
  • هیچ یک از افراد سالم دچار شکم درد و نفخ نمی‌شوند مگر اینکه مشکلی در آنها وجود داشته باشد. یکی از این مشکلات، تنبلی روده است.
  • انسان‌های سالم در طول یک هفته، بیش از سه بار دفع مزاج دارند؛ اما اگر تعداد اجابت مزاج کاهش یابد، باید به وجود این مشکل پی برد.
  • با توجه به اینکه در هنگام ظهور این مشکل دستگاه گوارش به درستی کار نمی‌کند؛ فرد دچار حالت تهوع می‌شود.
  • با ظهور مشکلاتی همچون هموروئید می‌توان از وجود این مشکل مطلع گشت.

علائم تنبلی روده در کودکان

• کودکانی که دچار تنبلی روده اند در طی هفته کمتر از سه بار عمل تخلیه مدفوع انجام می‌دهند.
  • مدفوع کودکان به هیچ وجه نباید سفت باشد و یا سخت دفع گردد؛ در صورت بروز هر یک از این مشکلات باید به سندرم روده تنبل در آن‌ها پی برد.
  • همچنین عمل تخلیه مدفوع در آنها نیز باید فاقد درد باشد. وجود هرگونه درد در این وضعیت، خبر از این مشکل می‌دهد.
  • اگر در لباس زیر کودک مدفوع مشاهده شود (به حالت شل یا خمیری)، باید به وجود این مشکل در او شک کرد.
  • مدفوع‌های سفتی که آغشته به خون می‌باشند از سندرم روده تنبل در کودکان خبر می‌دهند.
  • همچنین دردهای موجود در ناحیه شکم نیز علائم دیگری‌اند که والدین را از این سندرم آگاه می‌سازند.