معرفی انواع غذای رژیمی سنتی + فست فودی

انواع غذای رژیمی

پیدا کردن غذای رژیمی با توجه به شرایط افراد و نوع رژیم‌های متفاوت بسیار سخت شده و در این بین دستورپخت‌های گوناگون و در مواردی غیراصولی مورد تایید قرار گرفته‌اند. اگر با دقت به سفره‌های ایرانی نگاه کنیم با دانستن طرز پخت غذاها متوجه می‌شویم که اکثرشان از موادمغذی و باکیفیت خوب طبخ می‌شوند . اگرچه این غذاها با مواداولیه با کیفیت پخته می‌شوند اما خوشمزگی آن‌ها با چربی معنای بیش‌تری پیدا می‌کند در ادامه تصمیم گرفتیم به معرفی برخی غذاها بپردازیم که با تغییر در دستور پخت آن‌ها با کالری کم می‌توان از آن استفاده کرد و برای کسانی‌که رژیم‌های معقول دارند و از سفره غذایی خود مواد غذایی خاصی را حذف نکردند، کارایی بیش‌تری دارد.

یک روش بسیار موثر و درمان سریع برای افرادی که اضافه وزن بالایی دارند، انجام انواع عمل لاغری از جمله جراحی اسلیو معده یا عمل بای‌پس معده است که از شایع ترین عمل معده می‌باشند و حتما باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود.

غذای رژیمی سنتی

کباب کوبیده

از معروف‌ترین غذاهای ایرانی که کم‌تر کسی آن‌را نمی‌شناسد، به کباب کوبیده اشاره شده‌است که اکثرا کسانی‌که رژیم‌های سخت می‌گیرند از استفاده این نوع غذا پرهیز می‌کنند اما به راحتی می‌توان کالری این غذارا هم کم کرد و از ترکیب گوشت مرغ و افزودن سبزیجات خاص که تغییر کمی در مزه این غذا ایجاد می‌کند، استفاده کرد و به بهینه‌تر کردن انرژی دریافتی غذا کمک کرد. هم‌چنین نوع نان نیز در سرو کباب برای رعایت رژیم متفاوت خواهد بود.

دلمه سبزیجات

دلمه سبزیجات یک غذای سنتی ایرانی است که می‌توان کم کالری‌تر هم اقدام به پخت آن کرد. برای این منظور، به جای پر کردن دلمه‌ها با گوشت قرمز و دیگر مواد مغذی ، می‌توان از مواد دیگری استفاده کرد. ترکیبات جدید باید غنی از فیبر و پروتئین باشند چرا که پروتئین به متابولیسم بدن،کمک بهتری خواهد کرد.

قورمه سبزی

قورمه سبزی ازدیگر غذاهای پرطرفدار محسوب می‌شود که با اندکی دقت در انتخاب مواد اولیه به عنوان یک گزینه کم کالری مطرح می‌شود چرا که از سبزیجات متنوعی که اتفاقا در کاهش وزن نیز موثرهستند استفاده می‌شود . در روش پخت قرمه سبزی به جای گوشت قرمز، گوشت کم چرب مرغ را جایگزین می‌کنند. هم‌چنین به جای روغن، از روغن‌های دیگری باید استفاده شود هم‌چنین باید گفت میزان استفاده روغن هم در افراد دارای رژیم متفاوت است. سبزیجات مورد استفاده در این غذا نیز باید انتخاب شوند تا کالری کمتری داشته باشند. همان‌طور که در نظر دارید با این تغییرات ساده، قورمه سبزی به یک غذای مغذی و کم کالری تبدیل می‌شود.

جوجه کباب

شاید تعجب کنید چرا که گوشت سفید نسبتا کالری کمتری نسبت به گوشت قرمز دارد اما باید بدانید که جوجه کباب با تغییراتی در مواد اولیه و روش پخت به یک گزینه کم کالری تبدیل می‌شود. شاید این نکته را نشنیده باشید اما کالری اجزای مختلف مرغ نیز باهم تفاوت دارد. هم‌چنین به جای سس‌های پرکالری، از دستور ساخت سس جدید می‌توان استفاده کرد.

ماهی همراه سبزیجات

ماهی به همراه سبزیجات پخته یکی دیگر از گزینه‌های کم کالری و مغذی در بین غذاهای بین‌المللی است. با استفاده از انواع ماهی‌های کم چرب با روش‌های مختلف گوناگون از جمله سرخ کردن، آب‌پز کردن یا هواپز کردن حتی می‌توان از روغن سالم موجود در ماهی نیز استفاده بهینه کرد.

ماست و خیار

درست است که با شنیدن اسم غذا بیشتر به فکر دسرهای سنتی می‌افتیم اما باید گفت که ماست و خیار یک وعده غذایی سبک و مغذی است که به راحتی می‌تواند جزء برنامه غذایی رژیمی قرار بگیرد. با انتخاب ماست کم چرب یا یونانی بدون چربی، این ترکیب کالری پایینی خواهد داشت. همچنین افزودن سبزیجات خرد شده مانند نعناع، جعفری و پیاز به آن می‌تواند طعم و ارزش غذایی آن را بهبود ببخشد.

سوپ کدو حلوایی

سوپ کدو حلوایی یک گزینه عالی برای وعده غذایی کم کالری است. حتی کسانی که به سوپ علاقه‌ی زیادی ندارند و به اصطلاح آن‌را به عنوان غذا به حساب نمی‌آورند با امتحان این سوپ ممکن است با دستور پخت متفاوت علاقه بیش‌تری به آن نشان دهند. با استفاده از کدو حلوایی به عنوان ماده اصلی، که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، می‌توان یک سوپ مغذی و کم کالری تهیه کرد.

فست فود رژیمی

در ذهن برخی ازافراد جاافتاده که در دوره‌ای که رژیم میگیرند، امکان استفاده از فست فود ممکن نیست در حالی‌که برخی از فست‌فودها را می‌توان طبق سلیقه و دستورغذایی سالم طبخ کرد. در ادامه به معرفی برخی مدل‌های فست‌فودی می‌پردازیم.

همبرگر گیاهی

همبرگر گیاهی یک گزینه غذایی سالم و پایدار است. اینگونه همبرگرها معمولاً از مواد گیاهی مانند سویا، دانه های غلات، قارچ ها و سبزیجات ساخته می شوند. همبرگرهای گیاهی معمولاً حاوی پروتئین قابل توجهی هستند که از منابع گیاهی مانند سویا، لوبیا یا گندم تأمین می‌شود. این همبرگرها معمولاً چربی کمتری نسبت به همبرگرهای گوشتی دارند. آ‌ن‌ها معمولاً فاقد کلسترول و چربی های اشباع نیز هستند. همبرگر گیاهی می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که از رژیم غذایی گیاهی یا وگان پیروی می‌کنند.

پیتزای سبزیجات

پیتزای سبزیجات بر پایه غلات مانند خمیر پیتزا و انواع سبزیجات و گیاهان خوش طعم است. سبزیجات موجود در پیتزا، منابع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای هستند که برای سلامتی ضرورت دارند. پیتزای سبزیجات علاوه بر کالری کم خود نسبت به باقی فست‌فودها دارای فیبر بالایی است که به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک خواهد کرد. با استفاده از مقادیر متناسب روغن و مواد گیاهی، پیتزای سبزیجات می تواند گزینه غذایی متعادل از نظر محتوای چربی و کالری باشد. این نوع غذا هم به‌صورت کلی مانند همبرگر گیاهی مناسب افراد وگان و کسانی‌که رژیم گرفتند،است.

سخن آخر

غذاهای ایرانی با اندکی تغییر در مواد اولیه و روش پخت به راحتی می‌توانند به گزینه‌های مناسب برای رژیم کم کالری تبدیل شوند. با جایگزینی گوشت‌های کم چرب به جای گوشت‌های قرمز، استفاده از روغن‌های سالم، افزودن سبزیجات و کنترل اندازه پرس‌ها، می‌توان این غذاهای پرطرفدار را به نسخه کم کالری آن‌ها تبدیل کرد. حتی در دنیای جدید آشپزی هیچ منعی برای استفاده از غذاهای فست ‌فودی وجود ندارد و کاربران به راحتی می‌توانند با فراغ بال طبق سلیقه غذایی خود انتخاب داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منتخب بهترین مقالات دکتر زندی
محبوب ترین مقالات
فرم رزرو نوبت