میزان اعتیاد و عوارض مصرف گل | تاثیر ماری جوانا بر مغز

مصرف گل

در دهه‌های اخیر شاهد دچار شدن بسیاری از افراد مخصوصا جوانان و نوجوانان کشورمان به ماده‌های مخدر مختلف بوده‌ایم. در میان ماده‌های مخدر گوناگون، ماری جوانا یا گل به عنوان یکی از متداول‌ترین آن‌ها شناخته شده که امروزه مصرف بسیار زیادی دارد. ماده مخدر ماری جوانا با اهداف مختلفی مورد مصرف قرار گرفته و بازه سنی هدف آن نیز، از 15 سال تا 40 سال است. بر اساس آمارهای منتشر شده، گل پس از سیگار بیشترین نرخ مصرف را به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است که نام دیگر گل، وید، علف و ماریجوانا می‌باشد. توجه داشته باشید که تاثیر اصلی این ماده مخدر بر روی مغز انسان است.

در سال‌های اخیر مراکز مختلفی در سراسر کشورمان با هدف آگاه سازی مردم در رابطه با مصرف گل به تحقیقات در این زمینه پرداخته‌اند. بر خلاف عقاید بسیاری از افرادی که به مصرف گل می‌پردازند، این ماده می‌تواند تاثیرات منفی بسیار زیادی را داشته باشد. در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این ماده مخدر، به کسب اطلاعات لازم در رابطه با آن بپردازید. در چنین شرایطی قطعا شما می‌توانید این ماده را از خود دور کنید و در صورت مصرف به ترک آن بپردازید.

عوارض مصرف گل

یکی از مفاهیم مهمی که در رابطه با مصرف گل باید توسط شما بررسی شود، عوارض مصرف گل در بازه زمانی مختلف است. به طور کلی محققین در این زمینه عوارض گل را به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم‌بندی می‌کنند. البته وابسته به شرایط مصرف فرد، ممکن است هر یک از این عوارض زودتر یا دیرتر مشاهده شود. یکی از عوارض مصرف ماری جوانا در بلند مدت، گرایش پیدا کردن به مصرف ماده‌های مخدر دیگر مانند شیشه و کوکائین است. علاوه بر موارد ذکر شده، هر فرد پس از مصرف بلند مدت، ممکن است به بیماری‌های جسمانی و برخی اوقات دچار سرطان بدخیم شود. ناراحتی‌های تنفسی و عفونت‌های مختلف ریوی از جمله مواردی هستند که به عنوان عوارض گل به شمار می‌روند. حملات پانیک، اختلال دو قطبی و بیماری اسکیزوفرنی نیز از جمله مواردی هستند که ممکن است پس از مصرف بلند مدت ماری جوانا، فرد به آن مبتلا شود.

مطالب مرتبط: کیست مویی چیست و چگونه درمان می شود؟

شاید برای شما جالب باشد، اما عوارض مصرف کوتاه مدت گل بسیار بیشتر بوده و نیاز است تا مورد بررسی قرار بگیرد. توهم زایی، خشکی دهان، قرمزی چشم، یاوه گویی، افزایش مشکلات قلبی، ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران و اختلال در صحبت و … از اصلی ترین عوارض مصرف گل در کوتاه مدت هستند. همچنین افزایش اضطراب و استرس، از دست دادن بخشی از حافظه و کند شدن حرکات شما می‌تواند از عوارض مصرف این ماده باشد. توجه داشته باشید که تمامی موارد ذکر شده در صورت مصرف بیشتر می‌توانند تبدیل به یک اختلال دائمی شوند. بنابراین مراقب باشید تا در صورت مصرف، هر چه زودتر این ماده مخدر را ترک کنید. آسیب‌های مخرب ماریجوانا باعث خواهد شد تا شخصیت شما با تغییرات و دگرگونی‌های بزرگی مواجه شود.

توهم بعد از مصرف گل

توهم بعد از مصرف گل

یکی از عوارض مصرف گل که نیاز است اشاره ویژه‌ای به آن شود، توهم پس از مصرف این ماده مخدر می‌باشد. همان‌طور که گفته شد، عمده آسیب ماری جوانا به مغز انسان بوده و تاثیر اصلی خود را بر روی مغز انسان خواهد گذاشت. این ماده مخدر با جایگزین شدن در یکی از انتقال دهنده‌های عصبی، می‌تواند سبب ایجاد توهم برای شما شود. در همین راستا ممکن است فرد مصرف کننده دچار توهم‌های مختلفی با توجه به شرایط زندگی خود شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا حد ممکن از فرد مصرف‌کننده دوری کنید. در بسیاری از موارد گزارش شده که فرد مصرف کننده با نداشتن اطلاعات لازم در رابطه با محیط پیرامون خود، موجب به آسیب‌های غیرقابل جبرانی شده است.

پیشنهاد ویژه: یک روش کاملا موثر با کمترین عوارض برای افرادی که اضافه وزن بالایی دارند و به دنبال روش سریع و تضمینی برای کاهش وزن هستند ، انجام انواع جراحی لاغری مانند عمل اسلیو معده یا جراحی بای‌ پس است که حتما باید توسط بهترین جراح چاقی در تهران انجام شود.

علائم مصرف گل

یکی دیگر از مبانی مهمی که نیاز است توسط مصرف‌کنندگان ماده مخدر گل مورد بررسی قرار بگیرد، علائم مصرف گل می‌باشد. نیاز است که بدانید، کابوس و خواب‌های زیاد از اصلی‌ترین علائم نشان دهنده مصرف این ماده است. همچنین فرد مصرف کننده، با عرق ریزی‌های سرد و گرم بسیار زیادی مواجه خواهد شد که نشان دهنده تغییرات درون بدن است. سردردهای مداوم و همچنین اختلال در خواب از دیگر علائم اصلی این ماده به شمار می‌رود. شاید برای شما جالب باشد، اما این ماده مخدر می‌تواند موجب ایجاد احساسات منفی در درون شما شود. در واقع احساسات منفی باعث می‌شوند تا در آینده شما دچار مشکلاتی همچون افسردگی نیز شوید. بی قراری‌های مختلف از دیگر علائم مصرف این ماده مخدر بوده که در بسیاری از مصرف‌کنندگان قابل مشاهده است.

آیا مصرف گل اعتیاد آور است؟

آیا مصرف گل اعتیاد آور است

از اصلی‌ترین سوالاتی که در رابطه با مصرف گل پرسیده می‌شود، اعتیاد آور بودن این ماده مخدر می‌باشد. نیاز است که بدانید، اکثریت مصرف‌کنندگان گل بر این باور هستند که مصرف این ماده هیچ گونه اعتیادی را ندارد. بسیاری از این افراد مدعی هستند که ترک این ماده بسیار راحت بوده و می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را ترک نمود. لازم به ذکر است که واقعیت بدین گونه نبوده و مصرف گل به شدت اعتیاد آور می‌باشد. در واقع ماده گل با ایجاد حس سرخوشی در بدن انسان، موجب می‌شود تا علاقه فرد مصرف‌کننده به آن ماده مخدر افزایش قابل توجهی یابد.

در همین راستا می‌توان ماده گل را به عنوان یک ماده مخدر اعتیاد آور معرفی نمود. توجه داشته باشید که این مسئله توسط محققین و پژوهشگران بسیار زیادی مورد بررسی قرار گرفته و اعتیاد آور بودن گل تایید شده است. لازم به ذکر است که عقاید نادرست برخی از افراد در رابطه با اعتیادآور نبودن این ماده موجب شده تا مصرف آن در سراسر دنیا افزایش یابد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا این عقیده کهنه و قدیمی را از ذهن خود پاک کنید. این مسئله باعث می‌شود تا افراد بیشتری به مصرف ماده گل بپردازند.

مطالب مرتبط: پروژسترون چیست؟ موارد مصرف انواع پروژسترون

آیا ماری جوانا باعث چاقی می شود؟

بسیاری از افراد که به مصرف ماریجوانا می‌پردازند، بر این باور هستند که عوارض مصرف گل شامل چاق شدن یا لاغر شدن فرد نخواهد شد. نیاز است که بدانید این باور کاملا غلط بوده و از سوی محققین بسیار زیادی در سراسر جهان تکذیب شده است. لازم به ذکر است، محققین بر این باور هستند که هیچ گونه مدرکی مبنی بر لاغری بر اثر گل وجود نخواهد داشت، اما بر اساس آمارهای منتشر شده، مشخص شده است که مصرف گل باعث می‌شود تا اشتهای فرد بسیار بیشتر شود. در واقع ایجاد حس گرسنگی در فرد مصرف کننده از عوارض مصرف گل نیز به شمار می‌رود.

با وجود ایجاد این حس در بدن انسان، فرد مصرف‌کننده مجاب به مصرف مواد غذایی مختلف می‌شود. در واقع این مسئله موجب می‌شود تا پرخوری در فرد رخ دهد و افزایش وزن قابل توجهی از سوی او صورت بگیرد. تمامی پروسه ذکر شده سبب افزایش وزن در فرد خواهند شد. بنابراین ماده گل به تنهایی موجب چاقی نخواهد شد، در واقع ایجاد حس گرسنگی از سوی آن، شما را به ملزم به پرخوری خواهد کرد.

چه راهکارهایی آسان نمودن ترک ماریجوانا وجود دارد؟

اول از همه برای ترک گل حتما سعی کنید به تراپیست یا روانشناس مراجعه کنید. وجود همراه آگاه به شرایط بسیار مهم است. در وهله بعدی سعی کنید با یک پزشک تغذیه صحبت کنید و برنامه غذایی متناسب با شرایط خود بگیرید.

پیشنهاد ما به شما این است که حتما از دستورالعمل زیر پیروی کنید.

  • نوشیدنی سالم مانند آب زیاد بنوشید.
  • مرتب ورزش کنید. ورزش چه به صورت پروهی چخ به صورت انفرادی به شما کمک شایانی می‌کند.
  • از ویتامیت سی استفاده کنید. سبزیجات و برخی میوه ها مانند مرکبات منبع غنی ویتامین سی هستند.
  • از فست فود و غذاهای چرب پرهیز کنید. غذاهای مفید بخورید.
  • سعی کنید کمتر قهوه و کاکائو مصرف کنید. کاهش کافئین دریافتی به بدن در این برهه زمانی کمک خواهد کرد.

22 پاسخ

  1. خیلی خوب بود اطلاعاتتون مرسی بابت اطلاع رسانی من بالای دوازده سال هست که میکشم حتی یه روزایی اسمم رو هم یادم میره هیچکس روم حسابی نمیکنه چون میگن هیچی یادش نمیمونه من از تنهایی و بی کسی رفتم سراغش فقط واسه اینکه بتونم بخندم یه لقمه غذا بخورم شب راحت بخوابم ولی ن دیگه کلا خندم میگیره ن خوابم میبره کلا روزی چهار ساعت میخوابم هرچقدم که خسته باشم با اینکه سرکارم میرم خوابم نمیبره خلاصه توو عذاب کاملم از عزیزایی که میخوان تجربه کنن یا تجربه کردن میخوام که به هیچکس حتی تعارفم نکنن یه روزی حالم بد بود فقط برای اینکه دوستام حالمو خوب کنن تعارف زدن و خیلی راحت بخاطر اعتماد بیجا و بچه گانه به حرف دوستام کشیدم دوازده سال هست هیچ خوبی جز بدبختی ندیدم امیدوارم حتی واسه مذه کردن هم دودی نکشید یا نخورید هیچ موادی ارزش اشک های مادرو نداره هرچند اگر خلاف خانوادتو برات نگه داشته باشه که سهله اولین چیزی که سر مواد از دست میده خانوادشه به امید روزی پاک زمینی بدون مواد و ارزوی خوشی و سلامتی و جیبی پر پول براتون دارم مرسی بازم بابت اطلاعات خوبتون

    1. سلام دوست عزیز وقت شما بخیر
      مرسی از انتقال دیدگاه و تجارب شما. با آرزوی موفقیت و سربلندی

      1. توکلت به خدا باشه، به خاطر خودت و خانوادتم که شده ترک کن، قطعا میتونی، من متاسفانه داداشم درگیر شده ، زندگیمون رو سیاه کرده

      1. سلام و درود،
        بله مصرف دخانیات از جمله گل به سلامت دهان و دندان لطمه وارد می‌کند. سیاه و خشک شدن لثه‌ها و خرابی دندان‌ها از عوارض مصرف گل می‌تواند باشد.

  2. سلام وقت بخیر یه کمک میخواستم من الان حدود یک ماهه شروع کردم به مصرف الانم افتادم توش نمیتونم ترک کنم ۱۷ سالمم هست درسا رو اصلا یاد نمیگم و همش سر کلاس توهم میزنم کلا دنیا رو به چشم توهم دارم میبینم برای ترک کردن خواهشا یکی کمک کنه

    1. سلام و درود،
      بهتر است با پزشک یا مشاور صحبت کنید. ما هم به زودی مطالبی د راین باره منتشر خواهیم کرد. اما بهترین راه حل صحبت با والدین و راهنمایی از آنها و مراجعه به مشاور است.

  3. به عنوان کسی که در دام این سم هولناک افتاد. عوارضش را میگم:
    از دست دادن اعتماد به نفس بدلیل به وجود آمدن ترس شدید و اضطراب شدید از همه چیز
    از بین رفتن قوه هوش و ابتکار به دلیل از بین رفتن سلول های مغز
    توهم همیشگی
    ترس از جمع
    خواب نا آرام
    سخن گفتن در ذهن بصورت پیوسته که باعث فرو رفتن در خود و دوری از جمع میشه

    1. ممنون که از تجربیاتتون با ما صحبت کردید. امیدواریم موجب آگاهی بیشتر دیگران بشه و دلیلی بشه برای همه که به خودشون آسیب نرسونن.

  4. اطلاعاتی که شما ارائه کردین کاملا واضح و درست بود،نزدیکه 3 ساله که مصرف گل دارم و در حین مصرف تصمیمات خیلی بیجایی گرفتم و آخرش هم هیچی و هیچکس نموند منظورم از هیچی یعنی ن خانواده ن پول ن ماشین هیچ چیزی بچه ها این حرف های من واسه کنجکاوی و یا تشویق نیست همه اینا تو یه روز اتفاق میفته فکر نکن یکی دو ماه مصرف داری فکر میکنی همه چیزت سر جاشه و گل خوبه اعتیاد آور نیست به اسم معتاد نیستی قبول کردن معتاد بودن فرد پیش خود اون وقتیه که همه چیزشو از دست بده و خودشو فقط دودش بمونه ازتون خواهش میکنم سراغ همچین چیزایی نرین واسِ کنجاوی برای چاق شدن یا لاغر شدن اینا همشون دروغه دو ماهِ اولش کام میده میچسبه ولی دو سال بعدش قابل جبران نیس مواظب خودتون باشین،اصلی ترین عوارض گل فراموشیه بچه ها که قابل جبران نیس،بهترین راه ترک کردن این مواد(یک ماه بدون گوشی،یک هفته دوش سرد،یک هفته دوش گرم،حذف چندین نوشیجات مثل نوشابه دوغ دلستر،سرگرم کردن خود در خانه،فکر نکردن به چیز هایی چرت،و اراده قوی)

    1. سلام. ممنون که هشدارهای لازم را دادید و از تجربه‌تون گفتید. امید که درس عبرت دیگران باشه.

  5. سلام رفیق اصلا یه بارم امتحان نکن خیلی اتفاقایه بد و تلخی برات میوفته چیزایی که خودم بعده ۶ سال مداوم تجربه کردم و میگم دیگه میل خودت اول که مصرف می‌کنی و خیلی حال میده حس ها دو نه ده برابر میشه لذت ها بیشتر میشه موسیقی برات جذاب تر میشه همه چی روشن تر و قشنگ تر دیده میشه غذا ها خیلی خوشمزه تر به نظر میاد ولی بعده مدت ها مصرف اول از همه نه دیگه حال میده نه دیگه اشتها داری غذا بخوری وقتی مصرف نکنی دیگه نمیتونی از زندگی لذت ببری و میری تو ورژن تاریک خودت دوم این که گل کلا ازت یه آدم دیگه میسازه یه آدم بد جنس که به هیچکس رحم نمیکنه و عصبیه بیش از هد سوم این که بعده مصرف ۴ سال تا ۵ سال توهم های بد میزنی خیلی بد یعنی یه سری چیزا که واقعی نیست و توحم تو به صورت خیلی واضح میبینی توهم ها خیلی بد حتی ممکن که خرس تویه خونه ببینی من دیدم داداش از خودم نمیگم مصرف کردن تو نه برا من سودی داره نه ضرر رفیق تو ایران همه گل ها آب شیشس توش شیشه داره و باعث توهم های بد میشه اگه تو کانادا یا هلند زندگی میکنی بکش داداش چون چیزه ارگانیک مصرف می‌کنی اینجا همش شیشه داره و شمایی که داری می‌خونی و مصرف کننده ای و داری میگی این چرت و پرت میگه فقط کافیه بری آزمایشگاه یا یه کیت همه کاره بگیری و ببینی که چه چیزایی تو بدنت مثبت میشه و رفیق اگه داری مصرف می‌کنی هیچوقت باهاش قرص نخور مخصوصا قرص های آرام بخش چون توهم ها خیلی شدت بیشتری پیدا می‌کنه

  6. سلام دوستان
    منم۷ سالی هست کشیدم
    و بجایی رسیدم ک همه چرخه زندگیم برهم زده شده خیلی استرس های بد و بیخوابی های پرفشاری دارم ک مجبور ب مصرف مجدد میکنه ، و بخاطر هزینه های بالای دکترهای اعصاب و روان مجبورم تو سایت ها دنبال چاره باشم ،
    هرچقدرم جنبه داشته باشی بااین مورد شوخی نکن
    من یهو فهمیدم چقدر درگیرش شدم ، اگر نکشیدی نکش اگرم کشیدی بدون داستان خوشی روبروت نیست ,
    کسی کمکی میتونه بکنه من نیاز دارم

  7. سلام دکتر وقتتون بخیر
    من بعد از آخرین باری که مصرف کردم خیلی کم از علایم اسکیزوفرنی دارم،توهم نمیزنم اما تمرکزم یکم کمتر شده کاری هست که بتونم بهتر بشم آیا قابل درمان هست؟
    ۱۸ سالم هست.

    1. سلام و درود،
      بهتر است با مشاور صحبت کنید و از ایشان کمک بخواهید. ما هم سعی می‌کنیم به زودی مطلب جامعی در این باره در وبسایت قرار دهیم.

  8. من متوجه شدم دوست پسرم میکشه وقتی فهمیدم گفت گاهگداریهو بیشترم تفریحی
    بعد دیدم نه اصلااا و دچار اختلال سخصیتی بود مدام داد و بیداد کیکرد پرخاشگر بود و حال طبیعی نداشت و همش در حال پرخاش و پریدن بود
    و در جواب اینکه اعتراض میکردم میگفت چت شدن منو کسی نمیفهمه و دارن اشنباه میگن اونقدرا بد نیست
    خلاصه من کامل با اون ادم به هم زدم اما ناثیر گل رو تو رفتاش میدیدم

  9. سلام.من هم دوسالی میشه که درگیرم
    ودنبال راهکاربرای ترک
    ممنون میشم راهنماییم کنید.دم شماگرم

    1. سلام و درود،
      به زودی جهت راهنمایی شما مطالبی درباره ترک اعتیاد به گل در وبسایت قرار خواهد گرفت.

    1. سلام و درود،
      در آپدیت جدید به زودی راهنمایی لازم را بهتون ارائه میدیم. اما بهتره با مشاور صحبت کنید.

  10. سلام و درود
    به روانشناس یا مشاور مراجعه کنید. ما نیز به زودی مطلبی جامعه در این باره در وبسایت قرار خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منتخب بهترین مقالات دکتر زندی
محبوب ترین مقالات
فرم رزرو نوبت