چگونه جلوی افتادگی پوست بعد از رژیم لاغری را بگیریم؟

افتادگی پوست بعد از رژیم لاغری

بعد از رژیم لاغری سریع و کاهش وزن، برخی از افراد شاهد افتادگی پوست هستند. این افتادگی معمولاً در نواحی ای مثل شکم، بازوها، محل غبغب و … است. این نواحی در بدن بیشترین مناطق تجمع چربی هستند. زمانی که شما هنوز اضافه‌وزن دارید و چاق هستید، چربی موجود در این نواحی باعث کشیدگی پوست می‌شود. زمانی که لاغر می‌شوید چربی این نواحی از بین می‌رود. با از بین رفتن این چربی‌ها پوست همچنان کشیده شده باقی می‌ماند. برای مثال یک کیسه پر از آب را تصور کنید. زمانی که از آب پر است، صاف و بدون چروک است؛ اما زمانی که آب آن تخلیه می‌شود چروک و افتاده می‌شود. وضعیت پوست و چربی‌ها نیز به همین شکل است. در این مقاله به بررسی افتادگی پوست بعد رژیم لاغری و راه‌های جلوگیری از آن می‌پردازیم.

افتادگی پوست بعد از رژیم لاغری

پوست شل شده بعد از لاغری یا چربی سرسخت؟

حقیقت این است که بسیاری از افراد فکر می‌کنند بخش شل و آویزان باقی‌مانده فقط پوست است. در واقع این‌طور نیست. پوست آویزان شده بخشی از این قسمت را تشکیل می‌دهد و بخش دیگر آن چربی سرسخت است. چربی سرسخت نوعی از چربی در بدن است که خالص است. از بین رفتن این چربی‌ها خیلی طول می‌کشد. معمولاً چربی دور شکم از این نوع چربی است و به همین دلیل است که از بین رفتن آن طول می‌کشد. معمولاً افراد افتادگی‌های این چنینی را با افتادگی پوست اشتباه می‌کنند. برای این که متوجه شوید افتادگی پوست شما پوست است یا چربی، باید آن را در دست بگیرید و کمی فشار دهید. اگر چربی زیر پوست شما باشد آن را احساس خواهید کرد، اما اگر پوست زیر دستان شما نازک شد تنها پوست آویزان دارید. این نکته در درمان به شما کمک می‌کند.

امروزه جراحی چاقی و لاغری یکی از راهکارهای لاغری است که حتی برای کنترل قندخون هم از این عمل استفاده می کنند. دکتر عبدالله زندی متخصص و جراح لاغری با بیش از 20 سال تجربه در این زمینه فعالیت دارد که می توانید برای مشاوره و درمان چاقی در تهران به ایشان مراجعه فرمایید.

آیا افتادگی پوست بعد رژیم لاغری رایج است؟

بسیاری از افرادی که یک کاهش وزن زیاد را تجربه کرده‌اند، دچار افتادگی پوست شده‌اند. کاهش وزن‌هایی با مقدار زیر 10 کیلو در افراد چاق، چندان باعث افتادگی پوست نمی‌شود. اگر سرعت کاهش وزن زیاد باشد یا فرد بدون ورزش و تنها با رژیم لاغری وزن کم کرده باشد، افتادگی پوست بیشتر است. در باشگاه‌های ورزشی افراد زیادی را می‌بینید که برای جمع شدن پوست افتاده‌ی خود ورزش می‌کنند. با این که افتادگی پوست بعد از لاغری یک عارضه‌ی رایج است، با انجام برخی کارها می‌توان از آن جلوگیری و در صورت وقوع آن را درمان کرد. درباره علل یبوست بعد از رژیم لاغری بیشتر بخوانید.

افتادگی پوست بعد رژیم لاغری رایج است

جلوگیری از افتادگی پوست در رژیم لاغری

همواره پیشگیری بهتر از درمان است. اگر بتوانید رژیمی بگیرید که عارضه‌ای مثل افتادگی پوست برای شما به همراه نداشته باشد، بسیار بهتر است تا از روش‌های لاغری اشتباه پیروی کنید و بعد به فکر از بین بردن پوست اضافه باشید. در این مقاله تعدادی از راه‌های جلوگیری از افتادن پوست را به شما معرفی می‌کنیم

درباره مزیت و معایب رژیم آب اطلاعات بیشتری کسب کنید

ورزش مناسب و به‌اندازه

یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از افتادن پوست، ورزش کردن است. ورزش کمک می‌کند تا پوست شما هم زمان با لاغر شدن خودش را جمع کند و دچار پوست اضافه نشوید. فراموش نکنید که نباید در ورزش کردن افراط کنید! افراط در ورزش باعث می‌شود برخی از عضلات شما نیز از بین بروند و خود عاملی در جهت شل شدن پوست بعد از لاغری باشد. بهتر است از یک برنامه ورزشی مناسب با قد و وزن و سایر شرایط فیزیکی خود تبعیت کنید.

کاهش وزن آرام و مداوم

یکی از عوامل افتادگی پوست بعد از لاغری، رژیم لاغری سریع است. برخی از روش‌های لاغری رژیمی را ارائه می‌کنند که در آن‌ها فرد به‌سرعت لاغر می‌شود. پوست فرصت نمی‌کند که خود را با این تغییرات سریع بدن وفق دهد و در نتیجه دچار افتادگی می‌شود. البته این تنها یکی از عوارض رژیم‌های لاغری سریع است. رژیم‌های معقول و علمی لاغری، وزن شما را به طور آهسته و مداوم کم می‌کنند و علاوه بر دادن فرصت مناسب به پوست برای جمع کردن خود، عادات خوب غذایی را هم در فرد به وجود می‌آورند.

روش‌های درمان افتادگی پوست بعد رژیم لاغری

اگر نتوانسته‌اید رژیم مناسبی بگیرید و یا تمام نکات لازم را رعایت نکردید، نگران نباشید. در صورت افتادگی پوست نیز می‌توانید آن را درمان کنید. پوست عضوی زنده از بدن شماست که می‌تواند خود را با شرایط جدید وفق دهد. لازم است زمان کافی را به پوست بدهید و آن را با برخی کارها یاری کنید. یکی از این کارها هیدراته نگه‌داشتن بدن است. خوردن آب و میوه و سبزیجات کافی باعث می‌شود پوست شما قابلیت کشسانی خود را از دست ندهد و رفته‌رفته جمع شود. ورزش‌های قدرتی برای افزایش بافت عضلانی بدن روش دیگری برای کم کردن افتادگی پوست است. اگر ماهیچه زیر پوست شما بزرگ‌تر شود افتادگی کمتر به چشم آمده و زیبایی اندام نیز بیشتر می‌شود.

درمان‌هایی که تاکنون ذکر شد درمان‌های طبیعی هستند، درصورتی‌که درمان‌های سریع‌تری می‌خواهید گزینه‌های دیگری نیز پیش روی شما قرار دارند. یکی از این درمان‌ها جراحی و برداشتن پوست‌های اضافه است. این روش معمولاً برای افرادی که پوست اضافه زیادی دارند استفاده می‌شود. افرادی که سابقه کم کردن وزن زیاد به‌صورت سریع و یا بارداری را دارند، کاندید این عمل هستند. این روش بسیار دشوار است و دوره نقاهت طولانی دارد. در جراحی، پوست برش می‌خورد و به طرزی که به بدن بچسبد مجدد دوخته می‌شود. گزینه دیگر دستگاه اولتراسوند است که باعث تولید کلاژن در پوست است. کلاژن باعث می‌شود پوست بتواند به‌سرعت خود را جمع کند. رادیوفراکانسی نیز دستگاه دیگری است که به تولید کلاژن در پوست سرعت می‌بخشد. استفاده از لیزر برای تولید کلاژن و کمک به جمع شدن سریع پوست نیز از روش‌های محبوب است.

بیشتر بخوانید: لاغری بعد از عمل معده

جمع‌بندی افتادگی پوست بعد از رژیم لاغری

بعد از رژیم لاغری عارضه‌ای مثل افتادگی پوست گریبان عده‌ای از افراد را می‌گیرد. این موضوع معمولاً به‌خاطر ورزش نکردن در حین رژیم و یا زیاد از حد ورزش کردن رخ می‌دهد. گاهی اوقات این افتادگی پوست نیست و چربی سرسخت است. عامل دیگر افتادگی پوست، استفاده از روش‌های لاغری سریع است. در این روش‌ها پوست زمان لازم برای جمع شدن را ندارد. با ورزش کردن در طول رژیم و استفاده از روش‌های لاغری معقول و مداوم باعث می‌شوند که بعد از کاهش وزن، پوست نیفتد. در صورت افتادن پوست بعد از رژیم لاغری نباید نگران باشید؛ زیرا قابل درمان است. ورزش و استفاده از مواد غذایی مناسب به همراه دادن زمان کافی از روش‌های درمان افتادگی پوست است. درصورتی‌که نیاز به جمع شدن سریع پوست دارید روش‌هایی مثل جراحی و دستگاه‌های تولید کلاژن نیز به شما کمک می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منتخب بهترین مقالات دکتر زندی
محبوب ترین مقالات
فرم رزرو نوبت