Search
Close this search box.

Dubai

ارتباط بین چاقی و بیماری کووید ۱۹

ارتباط چاقی با کووید 19

ارتباط بین چاقی و بیماری کووید ۱۹ : چاقی یا اضافه وزن عامل بسیاری از بیماری‌ها است. با توجه به شواهد افراد چاق بیشتر از افراد دارای وزن نرمال در معرض ابتلا به بیماری کووید‌ ۱۹ قرار می‌گیرند و متاسفانه افراد چاق بیشتر از بقیه در آی‌سی‌یو بستری هستند. محققان دریافته‎اند که رابطه‎ی مستقیمی بین وزن و بیماری کرونا وجود دارد. با گسترش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی متاسفانه میل به غذاهای آماده و فست‌فود‎ها افزایش یافته که این عامل باعث شده مصرف چربی، نمک، قند و مواد غذایی دارای نگه‌دانده در سطح جامعه بیشتر شود در نتیجه قشر عظیمی از افراد دچار چاقی و یا اضافه وزن هستند.

مطالعات نشان می دهد چاقی باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های چربی خون، دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی – عروقی و بیش از ۱۰ نوع سرطان می‌شود، همچنین اضافه وزن عامل اصلی حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های تنفسی است که فقط یکی از این بیماری‎ها کافی است تا فرد به کووید ۱۹ مبتلا شود. افراد چاق اغلب مجموعه‎ای از بیماری‎های مذکور را دارا هستند  که همه عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی بدن است بنابراین کرونا بیشتر از افراد دارای وزن نرمال در کمین افراد چاق است.

این بیماری در بدن افراد چاق مدت طولانی‎تری باقی می‌ماند همچنین وزن بالا نوعی التهاب زمینه‎ای ایجاد می‎کند که این موضوع باعث کمک به ویروس کرونا و تشدید التهاب ناشی از آلودگی می‌شود. لازم به ذکر است که چاقی فقط مختص بزرگسالان نمی‌باشد بلکه امروزه کودکان و نوجوانان نیز درگیر اضافه وزن هستند. این مهم سبب به خطر افتادن جان کودکان و نوجوانان در مقابل ویروس کرونا می‌شود.

ارتباط بین چاقی و بیماری کرونا

ارتباط بین چاقی و بیماری کووید ۱۹ : تعداد جانباختگان ویروس کرونا درافراد چاق بیشتر است. بر اساس مطالعات سلول‌های چربی دارای گیرنده‌های ویروس SARS-CoV-۲  می‎باشند. این سلول‎ها به عنوان یک پناهگاه برای ویروس عمل می‌کنند. این عامل سبب می‌شود عوارض کووید ۱۹ در افراد چاق و دارای اضافه وزن بسیار شدیدتر باشد بنابراین احتمال مرگ‎ومیر در این افراد بیش از افرادی با وزن نرمال است. هرچه وزن بالاتر رود اکسیژن رسانی به سلول‎ها نیز سخت‎تر می‌شود در نتیجه هنگام تنفس صدای خس خس از ریه شنیده خواهد شد و در آخر امکان ابتلا فرد به آسم نیز افزایش می‌یابد، فرد هرچه چاق‎تر شود ریه ها نیز ناسالم‎تر خواهد شد.

چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل خطرناک در انسداد ریه است که باعث فشار بر روی دیافراگم شده و تنفس را سخت‌تر می کند. بیماری کرونا نیز با درگیر کردن ریه‌ها موجب تنگی نفس شده، در نتیجه عامل چاقی و درگیری ریه‌ها وضعیت را برای بیمار خطرناک‌تر می کند. چربی شکم و عدم تحرک کافی ارتباط مستقیمی با بیماری ریه دارد. البته زندگی در کلان شهرها با عواملی مانند آلودگی هوا، مصرف سیگار، گرد و غبار و… افراد را بیشتر در معرض این مشکلات قرار می‌دهند.

راهکار پیشگیری از ابتلا به کووید۱۹ چیست

  • یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلا به کرونا تصحیح عادات غذایی و سبک زندگی است.
  • کاهش وزن به طور کلی یک قدم به سوی سلامتی است. با کاهش وزن افراد چاق می‌توانند تا حدی از ابتلا به بیماری‌های مختلف مخصوصا کووید۱۹ پیشگیری کنند.
  • ترک دخانیات: اعتیاد، سیگار و… یکی دیگر از عوامل ابتلا به کرونا است با ترک آن می‌توان از ابتلا به آسم، بیماری‌های مختلف و کووید۱۹ جلوگیری کرد. قابل ذکر است که دخانیات یکی دیگر از عوامل چاقی می‎باشد.
  • انجام ورزش‌های منظم می‌تواند کمک شایانی به کاهش وزن و جلوگیری از ابتلا به بیماری کند. ورزش کردن تنفس را نیز بهبود می‌بخشد.

موادغذایی مورد نیاز بدن در زمان کرونا

  • لیموترش: مصرف لیموی تازه همراه غذا باعث بهبود عفونت ریه می‌شود و اگر در کنار ادویه‎های غذا استفاده شود می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.
  • سیب: سیب حاوی اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها است که برای کاهش التهاب در راه‌های تنفسی وآسم پیشنهاد می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند که فرد مبتلا روزی حداقل یک لیوان آب سیب بنوشد.
  • روغن زیتون: برای پوست، مو و قلب توصیه می‌شود، در سلامت ریه نیز نقش موثری دارند. روغن زیتون باعث عملکرد بهتر ریه و تنفس می‌شود، دانشمندان معتقدند اسید اولئیک که یک عنصر ضد التهابی در روغن زیتون است ممکن است مسئول این امر باشد. استفاده از روغن زیتون در موادغذایی باعث کاهش وزن هم می‌شود.
  • چای سبز: التهاب را کاهش می‌دهد و تنفس را تقویت می‌کند.
  • میو‌ه‌ها و سبزیجات نارنجی: مواد‌غذایی مانند: کدو، پرتقال و… سرشار از آنتی اکسیدان‎های سازگار با ریه است و به میزان زیادی دارای ویتامین C می‎باشد. ویتامین c به عنوان یک عامل مبارزه با عفونت‌ها و التهاب شناخته شده است.
  • مغزهای خوراکی: این مغزها سرشار از ویتامین E است که به کاهش التهاب کمک کرده و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‎شود. این خوراکی اکسیژن بیشتری را برای بدنتامین می‎نماید.
  • نوشیدن آب: در روز باید حداقل ۸ لیوان آب نوشید. حفظ آب بدن در بیماری بسیار مسئله‎ی مهمی است، نوشیدن آب باعث ترشح مخاط و جریان یافتن هوا در ریه می‌شود و به تمیز نگه داشتن راه‌های هوایی کمک زیای می‌کند.

فهرست محتوا
دسترسی سریع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منتخب بهترین مقالات دکتر زندی
محبوب ترین مقالات
معجون لاغری
رژیم لاغری

لاغری سریع با دانه چیا

با نزدیک شدن به عید نوروز افراد بسیاری درگیر رژیم گرفتن و کاهش وزن می‌شوند. در این مقاله یکی از بهترین راه‌های لاغری سریع را

مطالعه مقاله
کالری خرما
کالری

فواید خرما و خواص آن

خرما، این میوه بهشتی با طعم دلچسب و فواید بی‌شمار، از دیرباز در سفره ایرانیان جای داشته است. اما در دنیای امروز که تناسب اندام

مطالعه مقاله
فرم رزرو نوبت