درمان انواع بیماری ها و آسیب های پوستی

بیماری و آسیب پوستی

بیماری‌ها و آسیب های پوستی انواع بسیاری دارند اما علائم و عوارض تقریبا مشابهی در آنها دیده می‌شود. بیماری‌های پوستی صدها نوع مختلف دارند و بسیار شایع هستند. در واقع از هر چهار نفر در سراسر جهان یک نفر به نوعی از انواع بیماری‌های پوستی مبتلا است. بیماری‌های پوستی عوارض شبیه به هم دارند بنابراین تشخیص دقیق این بیماری‌ها بسیار اهمیت دارد.

در مقاله حاضر برخی از انواع بیماری‌های پوستی رایج را معرفی می‌کنیم.

یک روش بسیار موثر و درمان سریع برای افرادی که اضافه وزن بالایی دارند، انجام انواع عمل لاغری از جمله جراحی اسلیو معده یا عمل بای‌پس معده است که از شایع ترین عمل معده می‌باشند و حتما باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود.

انواع بیماری ها و آسیب‌های پوستی موقتی

بسیاری از عوارض پوستی موقتی هستند و خود به خود یا با درمان مؤثر از بین می‌روند. در ادامه مهمترین انواع مشکلات پوستی آمده است.

انواع بیماری های پوستی

بیماری پوستی گال

گال نوعی بیماری پوستی موقت است که توسط نوعی کنه گال یا اسکابیز ایجاد می‌شود. این کنه زیر پوست تخم‌ریزی می‌کند و همین موضوع باعث سوزش و خارش در ناحیه درگیر شده می‌شود. دارو‌های مؤثری برای این بیماری وجود دارد و می‌توان آن را طی ۱ الی ۲ هفته از بین برد.

بیماری گال بسیار مسری است. معمولاً همه افرادی که در یک خانه زندگی می‌کنند باید درمان را انجام دهند. در ضمن تمامی وسایل مربوط به فرد بیمار باید با آب جوش شستشو داده شود.

درمان آکنه و جوش

آکنه یا جوش اغلب بر اثر تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند. این مشکل از رایج‌ترین عوارض پوستی در سراسر دنیا است. جوش یا آکنه بر اثر بسته شدن فولیکول‌های مو و غدد چربی ایجاد می‌شود.

آکنه باید حتماً زیر نظر پزشک متخصص مداوا و کنترل شود. ممکن است آسیب‌های ناشی از جوش و آکنه برای پوست دائمی باشد. درمان‌ها و دارو‌های مختلفی برای درمان آکنه وجود دارد. این درمان‌ها معمولاً در جوش‌های وخیم و چرکی تجویز می‌شود و برای درمان انواع جوش زیر پوستی به رعایت اصول مراقبت‌های پوستی توصیه می‌شود.

کهیر پوستی

کهیر معمولاً بر اثر یک عامل آلرژی زا ایجاد می‌شود و شکل آن به صورت ضایعات پوستی خارش دار، برجسته و قرمز رنگ است. استرس، سایر بیماری‌ها و اصطکاک پوست با لباس‌های تنگ هم گاهی باعث این مشکل می‌شود.

زگیل پوستی

ویروس‌های پاپیلومای انسانی یا همان HPV ویروسی است که انواع زیادی دارد و باعث ایجاد زگیل در بخش‌های مختلف بدن می‌شود. این بیماری مسری است و از طریق تماس پوستی و استفاده از وسایل مشترک و زخم منتقل شود.

زگیل پوستی

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی بر اثر قرار گرفتن طولانی پوست مدت در برابر اشعه ماورا بنفش ایجاد می‌شود. در سولاریوم هم برای برنزه کردن پوست از همین اشعه استفاده می‌شود. آفتاب سوختگی دردناک و پر حرارت است و در ادامه معمولاً به شکل پوسته‌هایی در سطح پوست دیده شود.

عفونت قارچی ناخن

در برخی موارد اطراف ناخن‌ها میکروب‌ها و قارچ‌هایی جمع می‌شوند و عفونت‌های قارچی ایجاد می‌کنند. این بیماری معمولاً ناخن‌های پا را درگیر می‌کند. بر اثر این مشکل لبه‌های ناخن خرد شده و در سطح ناخن پوسته‌هایی زرد مایل به سفید ایجاد می‌شود. قارچ های مختلفی ممکن است ناخن پا را درگیر کنند از همین جهت درمان‌های مختلفی برای آن وجود دارد.

تاول تبخالی و تبخال دهانی

تبخال دهانی نوعی بیماری ویروسی است که باعث ایجاد ضایعات پوستی در نزدیکی دهان می‌شود. قبل از بروز تبخال موضوع آن دچار خارش یا سوزش می‌شود. تبخال دهانی معمولاً به صورت تاول‌های قرمز رنگ پر از مایع و گاهی هم دردناک مشاهده می‌شود.

میخچه و پینه

میخچه و پینه باعث سفت و سخت شدن پوست در برخی نواحی بدن می‌شود. میخچه ممکن است دردناک باشد. این بیماری‌ها عموماً بر اثر اصطکاک پوست مانند زمانی که کفش نامناسب استفاده می‌شود ایجاد شده و خطرناک نیستند.

شپش سر

شپش سر از مواردی است که در محیط‌هایی مانند مدارس و پادگان‌ها که افراد زیادی نزدیک هم قرار دارند بیشتر دیده می‌شود. مکان‌هایی که بهداشت در آنها به خوبی رعایت نمی شود ممکن است باعث آلودگی افراد به این بیماری شود. این حشرات کوچک وارد از خون تغذیه می‌کنند و باعث ایجاد خارش و سوزش در پوست فرد می‌شوند. این بیماری به خوبی درمان می‌شود و برای آن دارو‌های متعددی و مؤثری موجود است. دستورالعمل‌هایی وجود دارد که حتماًً باید رعایت شود تا از شر این عارضه رهایی یابید.

کورک یا دمل

برجستگی‌های قرمز رنگ که پر از چرک و دردناک است و توسط باکتری‌های خاصی ایجاد می‌شود. نوک این جوش‌های بزرگ سفید یا زرد رنگ است. این کورک‌ها بعد از مدتی شروع به خالی شدن می‌کنند. حتی ممکن است عوارض ناخوشی همچون تب نیز در فرد ایجاد شود.

بیماری کورک شباهت زیادی با بیماری دیگری به نام کفگیرک دارد. کفگیرک مجموعه ای از کورک‌ها در عمق پایین‌تر پوست است که می‌تواند منجر به ایجاد زخم شود.

شایع‌ترین مشکلات پوستی

برخی مشکلات و اختلالات پوستی وجود دارند که بسیار شایع هستند. مشکلات پوستی که در این بخش دسته‌بندی کرده‌ایم علائم یا عوارض بسیاری از بیماری‌های پوستی دیگر هم هستند.

شایع ترین مشکلات پوستی

خارش پوست و انواع بیماری پوستی خارش دار

خارش پوست حس آزاردهنده‌ای است که می‌تواند در بخش‌هایی از پوست و گاهی در همه‌ی بدن ایجاد شود. اختلالات و بیماری‌های زیادی منجر به خارش پوست می‌شوند، مانند کهیر، اگزما و غیره. برخی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی خارش‌دار و دیگر علل عمده‌ی خارش پوست عبارت‌اند از:

• انواع دانه‌های پوستی که خود می‌تواند علل بسیار متنوعی داشته باشد
  • گزش حشرات
  • مصرف برخی داروها
  • برخی بیماری‌های سیستم عصبی مانند زونا یا ام اس
  • برخی بیماری‌های اعصاب و روان
  • همچنین برخی بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های کبدی یا اختلالات تیروئید، دیابت و غیره هم می‌تواند منجر به خارش پوست شود.

خشکی پوست

خشکی پوست از آن دسته مشکلات پوستی شایعی است که می‌تواند علائمی مانند خارش، پوسته‌پوسته شدن، احساس سفتی و کشش در پوست و ترک پوستی و حتی خونریزی داشته باشد. این عارضه پوستی شایع دلایل زیادی دارد، مانند:

• سرمای محیط
  • استحمام زیاد
  • گرمای شدید
  • محصولات پوستی یا بهداشتی ناسازگار
  • برخی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا درماتیت
  • استفاده از برخی داروها
  • برخی درمان‌های پزشکی
  • افزایش سن

پوسته پوسته شدن پوست

پوسته پوسته شدن یا پوسته‌ریزی از آن دسته مشکلات پوستی است که خود از علائم و نشانه‌های بسیاری از بیماری‌های پوستی دیگر به شمار می‌آید. این پوسته‌ریزی ممکن است به علت آسیب مستقیم به پوست مانند آفتاب‌سوختگی یا عفونت ایجاد شود یا در اثر مشکلات سیستم ایمنی یا بیماری‌های دیگر ایجاد شود.

جوش هورمونی

جوش هورمونی معمولا به دلیل اختلالات هورمونی در پوست ظاهر می‌شود. این جوش‌ها بیشتر در نواحی پیشانی و چانه و در اثر نوسانات هورمونی به‌وجود می‌آیند و برای درمان به نظر پزشک احتیاج دارند.

پیشنهاد مطالعه: چه هورمونی باعث چاقی پایین تنه می‌شود؟ با انواع چاقی هورمونی آشنا شوید.

انواع حساسیت های پوستی

حساسیت‌های پوستی معمولا در اثر واکنش آلرژی سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود. این حساسیت و آلرژی‌ها انواع مختلفی دارند و در افراد مختلف با ضایعات مختلفی مثل خارش، قرمزی، متورم شدن قسمتی از پوست،سوزش و… همراه است.

حساسیت پوستی

انواع تاول‌های پوستی

تاول پوستی انواع مختلفی دارد و به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند. تاول یک برآمدگی پوستی پر از مایع و آبکی است که ممکن است کوچک‌تر از ۱ سانتی‌متر (وزیکول) یا بزرگ‌تر از ۱ سانتی‌متر (بولا) باشد. تاول‌های پوستی به صورت تکی یا گروهی ایجاد و ممکن است در هر بخشی از بدن دیده شوند.

انواع دانه‌های پوستی

دانه‌های پوستی یا بثورات پوستی به دلایل متنوع و در نتیجه انواع مختلف بیماری‌های پوستی و یا دیگر بیماری‌ها می‌توانند ایجاد شوند. مصرف برخی داروها یا آلرژی یا انواع عفونت‌های باکتریایی، قارچی، ویروسی یا انگلی هم می‌تواند بثورات پوستی ایجاد کند.

خطرناک ترین بیماری پوستی

بیماری‌های پوستی دیگری وجود دارند که معمولا علل پیچیده‌تری دارند و همچنین دوره‌ی درمان آن‌ها ممکن است بین ۴ تا ۶ ماه طول بکشد.

سرطان پوست، شایع‌ترین سرطان در جهان

سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در جهان است. این سرطان معمولاًً در صورت تشخیص به موقع می‌تواند قابل درمان باشد. عامل اصلی سرطان پوست تابش اشعه فرابنفش در نتیجه قرار‌گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید است. یکی دیگر از انواع سرطان که شناسایی و درمان به موقع آن اهمیت زیادی دارد سرطان معده است.

بیماری خود ایمنی خارش پوست

سازوکار اصلی بیماری‌های خودایمنی به این صورت است که سیستم ایمنی و دفاعی بدن به اشتباه عضوی از بدن را تهدید فرض می‌کند و به آن حمله می‌کند. در بیماری خود ایمنی خارش پوست هم سیستم ایمنی به اشتباه سلول‌های پوستی را هدف می‌گیرد. پسوریازیس و لوپوس دو نمونه از بیماری خود‌ ایمنی پوست اند که با خارش و سوزش زیاد زندگی افراد را مختل می‌کنند.

بیماری خود ایمنی پوستی

درمان بیماری خود ایمنی پوستی

درمان قطعی و همیشگی برای بیماری‌های خود ایمنی پوستی وجود ندارد و افراد باید شرایطی که باعث تشدید بیماری می‌شود را کنترل کنند. مثلا از برخورد نور مستقیم آفتاب روی قسمت آسیب دیده‌ی پوست جلوگیری کنند.

در بیشتر موارد پزشک برای درمان بیماری خود ایمنی پوستی کورتیکواستروئیدهایی مثل پردنیزون تجویز می‌کند.

شایع‌ترین علت های اختلالات پوستی چیست؟

بیماری‌های پوستی علل بسیاری دارند. گذشته از عوامل بیماری‌زا برای پوست بیماری‌هایی نیز وجود دارند که روی دیگر ارگان‌های بدن تأثیر مخرب می‌گذارند ولی عوارضی نیز برای پوست ایجاد می‌کنند.

شایع‌ترین علل بیماری‌ها و اختلالات پوستی عبار‌ت‌اند از:

علت بیماری پوستی

• باکتری‌های به دام افتاده در منافذ پوست و فولیکول‌های مو
  • قارچ‌ها، انگل‌ها یا میکروارگانیسم‌هایی که روی پوست زندگی می‌کنند
  • ویروس‌ها
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • تماس با آلرژن‌ها، محرک‌ها، یا پوست آلوده فرد دیگر
  • عوامل ژنتیکی
  • بیماری‌هایی که تیروئید، سیستم ایمنی، کلیه‌ها و سایر سیستم‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. و همچنین بیماری‌هایی مانند دیابت یا شرایطی مثل بارداری
  • آفتاب
  • استفاده از برخی داروها.
  • بهداشت نامناسب و سبک زندگی هم می‌تواند منجر به ایجاد برخی از اختلالات پوستی شود.

باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها، آلرژن‌ها یا سیستم ایمنی ضعیف، استفاده از برخی داروها و بسیاری از بیماری‌های داخلی علت اکثر اختلالات پوستی هستند.

جلوگیری و درمان اختلالات و آسیب‌های پوستی

بسته به بیماری خاص پوستی و عوامل ایجاد کننده آن روش جلوگیری از ابتلا فرق دارد. در واقع از بیماری‌هایی که منشا خود ایمنی و ژنتیکی دارند طبعا نمی توان جلوگیری کرد. اما نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توان از طیف وسیعی از آسیب‌ها و بیماری‌های پوستی پیشگیری کرد.

• شستن مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون
  • خودداری از استفاده از وسایل مشترک با دیگر انسان‌ها
  • اجتناب از تماس مستقیم با فرد آلوده
  • رعایت بهداشت به خصوص در مکان‌های عمومی
  • خواب کافی
  • نوشیدن آب کافی
  • تغذیه سالم
  • مدیریت استرس
  • تزریق واکسن‌های موجود برای پیشگیری از برخی بیماری‌های واگیردار پوستی
  • دوری از تماس با آلرژن‌ها
  • رعایت نکات ایمنی در رابطه با مواد شیمیایی
  • استفاده از کرم ضدآفتاب.

در پایان

بیماری‌های پوستی انواع بسیار متنوعی دارند که در این مطلب سعی کردیم شایع‌ترین و مهم‌ترین آنها را بررسی کنیم. این بیماری‌ها بخش قابل‌توجهی از کل بیماری‌های جهان را تشکیل می‌دهند و تقریبا ۲۵٪ از مردم کل جهان به نوعی از بیماری‌های پوستی رنج می‌برند.