علائم آپاندیس چیست؟ آشنایی با دردهای شبیه به آپاندیس

علائم آپاندیس

آپاندیس یک زائده توخالی و لوله‌ای شکل است که در سمت راست و پایین شکم قرار دارد. این زائده کوچک به روده اتصال دارد و در صورت انسداد و عدم تخلیه درست، دچار التهاب می‌شود. باکتری‌ها در ناحیه آپاندیس تجمع می‌یابند و تورم و درد در شکم فرد ایجاد می‌شود. عارضه آپاندیسیت با علائم گوناگونی همراه است و در برخی موارد با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته می‌شود. علائم آپاندیس متعدد است؛ ولی اغلب افراد مبتلا به آپاندیسیت با درد طاقت‌فرسایی در ناحیه شکم به پزشک مراجعه می‌کنند. عارضه آپاندیس در اکثر موارد به صورت حاد و در عرض 24 ساعت بروز می‌کند و شدت می‌یابد؛ ولی در برخی مواقع طی چند روز و به آرامی شروع می‌شود. آپاندیسیت در بین همه افراد جامعه و در تمام سنین شیوع دارد؛ ولی این عارضه در مردان حدود دو برابر بیشتر از زنان مشاهده می‌شود.

به وجود آمدن هرگونه خطایی در حین جراحی آپاندیس می‌تواند خطرات جبران ناپذیری داشته باشد پس باید دقت لازم را در زمان انجام جراحی داشت. انتخاب بهترین جراح آپاندیس تهران می‌تواند خطر بروز هر گونه مشکلی را در بیمار شما به حداقل برساند.

دکتر عبدالله زندی با سابقه بیش از 20 سال در زمینه جراحی‌های دستگاه گوارش و به خصوص آپاندیس، پانکراس و معده؛ این جراحی را با به روز‌ترین متد‌های دنیا انجام می‌دهد.

علائم آپاندیس خفیف

علائم آپاندیس در اکثر موارد به صورت حاد بروز می‌کند و بیمار با درد و عوارض شدید مواجه می‌شود؛ ولی این علائم در بعضی مواقع به صورت خفیف هم دیده شده است. در آپاندیسیت خفیف یا مزمن، بیمار درد مبهم یا تیزی را در ناحیه راست شکم خود احساس می‌کند. این درد در برخی اوقات با نشانه‌های دیگری مانند تورم شکم، خستگی و بی‌حالی، تب و همچنین حساسیت شکمی همراه است.

در صورت بروز هر کدام از علائم آپاندیس خفیف حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. درمان آپاندیسیت توسط متخصصین داخلی و فوق تخصص گوارش صورت می‌گیرد.

علائم عود کردن آپاندیس

در برخی موارد عفونت آپاندیس یا آپاندیسیت با داروهای مختلف و طبق تجویز پزشک برطرف می‌شود و فرد بدون عمل جراحی به زندگی عادی خود ادامه می‎‌دهد. بعضی از این بیماران درمان یافته پس از مدتی مجددا دچار دردهای ناحیه شکم و به خصوص اطراف ناف می‌شوند و به اصطلاح آپاندیسیت آنها عود می‌کند. در این بیماران علائم آپاندیس در بسیاری از موارد مشابه گذشته است. به این معنا که حالت تهوع و استفراغ بلافاصله پس از درد ناگهانی اطراف ناف، یبوست یا اسهال، تب بالا، از دست دادن اشتها و همینطور نفخ شکم و عدم خروج باد از شکم همانند آپاندیسیت گذشته برای بیمار ایجاد می‌شود. این بیماران باید در هنگام بروز این نشانه‌ها به سرعت خود را به مطب پزشک برسانند تا او درمان را در اسرع وقت آغاز کند. درد آپاندیسیت در این افراد ممکن است شبیه درد گرفتگی یا کرامپ شروع شود و با یک تحریک مثل عطسه یا سرفه شدت یابد.

آپاندیس در کودکان

آپاندیسیت در بین بزرگسالان امری شایع است و بسیار اتفاق می‌افتد؛ ولی این عارضه و علائم آپاندیس در کودکان نیز بروز می‌کند. اگر کودک شما دچار تب یا شکم درد شدیدی در ناحیه ناف شده است و به بخش پایین سمت راست بدن او کشیده می‌شود؛ احتمال آپاندیسیت در او وجود دارد. در صورت مشاهده این علائم باید فورا کودک را به پزشک برسانید؛ چرا که عفونت آپاندیس یکی از احتمالات شمرده می‌شود. حالت تهوع، استفراغ، عدم اشتها به خوردن غذا، تورم شکم و تب خفیف نیز جزو علائم آپاندیس در کودکان محسوب می‌شوند. البته درد شکم که با سرفه یا حرکت شدیدتر می‌شود و درد ناگهانی نیز از نشانه‌های آپاندیسیت در کودکان به شمار می‌رود. درمان آپاندیس در کودکان همانند بزرگسالان است و در برخی موارد عمل جراحی باز یا لاپاراسکوپی به تشخیص پزشک صورت می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه: درد سمت چپ شکم در زنان و مردان نشانه چیست؟

آپاندیس در بانوان باردار

احتمال آپاندیسیت در زنان و حتی بانوان باردار نیز وجود دارد. علائم آپاندیس در زنان در برخی موارد با درد کیست تخمدان اشتباه می‌شود؛ ولی با اندکی دقت و توجه می‌توان از بروز این اشتباه جلوگیری به عمل آورد. درد آپاندیسیت در زنان نیز در اطراف ناف احساس می‌شود و همراه با بی اشتهایی، استفراغ شدید و حالت تهوع است. در زنان باردار بروز آپاندیسیت با مشکلات بیشتری همراه است و درمان آن یکی از رایج‌ترین عمل‌های جراحی در دوران بارداری محسوب می‌شود. تشخیص عفونت آپاندیس در دوران بارداری در اغلب موارد دشوار است و تنها توسط پزشک متخصص صورت می‌گیرد. در سه ماهه سوم بارداری تشخیص این عارضه نسبت به ماه‌های نخستین نیز دشوارتر می‌شود.

علائم آپاندیس در زنان باردار عبارتند از: بی‌اشتهایی، خونریزی واژینال، استفراغ، تهوع، اسهال، تب و احساس درد در ناحیه ناف با کشش به سمت راست پایین شکم. در صورت بروز نشانه‌های ذکر شده حتما مشکل خود را با پزشک متخصص زنان و زایمان مطرح کنید.

دردهای شبیه به آپاندیس

علائم آپاندیس در بسیاری از موارد شبیه علائم بیماری‌های دیگر است و به همین جهت اغلب بیماران در تشخیص آن دچار اشتباه می‌شوند. از جمله بیماری‌هایی که علائمی شبیه آپاندیسیت دارند؛ بیماری‌های التهابی قسمت فوقانی شکم نظیر: زخم اثناعشر، بیماری کیسه صفرا و بیماری کبد هستند. بیماری‌های دیگری مانند: سنگ کلیه، حاملگی خارج از رحم، عفونت‌های دستگاه ادرار، سلیاک، کولیت، دیورتیکولیت مکل و کرون نیز موجب بروز علائمی شبیه علائم آپاندیسیت در فرد می‌شوند. البته مشکلات معده، انسداد روده و بیماری‌های التهابی لگن (PID) نیز علائمی مشابه نشانه‌های عفونت آپاندیس دارند.

چنانچه هر کدام از نشانه‌های ذکر شده مربوط به علائم آپاندیس را در خود یا اطرافیان مشاهده کردید؛ سریعا به مطب پزشک مراجعه کنید و تشخیص بیماری را به عهده پزشک بگذارید. یکی از موارد مهم در هنگام بروز این نشانه‌ها عدم مصرف هر نوع مسکن است. استفاده از مسکن و ضد درد، موجب بهبود علائم و اختلال در تشخیص بیماری توسط پزشک می‌شود و این امر در روند درمان تأثیر چشمگیری دارد.

اگر تمایل دارید درمورد بواسیر و راه‌های درمان آن اطلاعات مفیدی را به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم به لینک قبل مراجعه نمایید.

دردهای شبیه به آپاندیس

عوارض پس از عمل آپاندیس

یکی از مهم‌ترین درمان‌های علائم آپاندیس و آپاندیسیت، عمل جراحی و خروج زائده ملتهب شده از بدن بیمار است. پس از عمل آپاندیسیت همانند سایر عمل‌های جراحی احتمال بروز عوارض گوناگونی در بیمار وجود دارد. عفونت زخم، مسدود شدن روده، قرمزی، آسیب به اندام‌های مجاور و خونریزی جزو این عوارض به شمار می‌روند. برخی از بیماران نیز از تورم شکم شکایت دارند. در صورت بروز هر کدام از این عوارض و نشانه‌هایی نظیر تب یا لرز شدید باید حتما مشکل را با پزشک معالج خود مطرح کنید؛ چرا که برخی از این عوارض نشانگر عفونت در بدن شخص بیمار هستند و باید به سرعت برطرف شوند.

نفخ شکم نیز یکی از عوارض شایع پس از عمل جراحی به جهت عفونت آپاندیس به شمار می‌رود. این نفخ و تورم به سبب تجمع گاز دی‌اکسید کربن در شکم بیمار است که موجب درد و احساس ناخوشایندی در شخص بیمار می‌شود. لازم به یادآوری است که نفخ شکم احتمالا تا چند ماه به کلی برطرف نمی‌شود؛ ولی به مرور کاهش می‌یابد. متخصصان جهت تسریع در بهبود نفخ شکم پیاده‌روی و حرکات سبک را پیشنهاد می‌دهند. چای یا عرق نعناع نیز در عملکرد بهتر دستگاه گوارش و روند بهبودی نفخ تا حد زیادی موثر است.

علائم عفونت بعد از عمل آپاندیس

بعد از عمل جراحی آپاندیس احتمال بروز عوارض گوناگونی در بیمار وجود دارد که برخی از آنها نشانگر عفونت هستند. یکی از این علائم مهم تب و لرز شدید است. اگر تب و لرز بعد از عمل جراحی بروز کند، در بسیاری از موارد نشانه بروز عفونت در بیمار است و باید به سرعت برطرف شود. وجود ترشحات آبکی بیش از پنج روز در محل بخیه‌ها نیز به نشانه وجود عفونت در بدن بیمار است و باید در اسرع وقت درمان شود. از دیگر علائم عفونت بعد از عمل آپاندیس سفتی، قرمزی و همینطور تورم و گرم شدن پوست است. در برخی موارد استفراغ و کاهش اشتها نیز نشانگر عفونت محسوب می‌شود. جهت بررسی عفونت در بیماران پس از عمل جراحی آزمایش‌های متعددی مانند: آزمایش خون، آزمایش ادرار، تست‌های تصویربرداری و سی‌تی‌اسکن شکم صورت می‌گیرد.

1. سلام دوست عزیز وقت شما بخیر
      حتما پاسخ سوال شما را در به‌روز رسانی مجدد به محتوای این صفحه اضافه می‌کنیم. سپاس از توجه و همراهی شما