دانستنی هایی درباره شکم بند بعد از اسلیو معده ( مزایا و معایب)

شکم بند بعد از جراحی اسلیو معده

برای افرادی که از چاقی مفرط رنج می‌برند عمل جراحی ویژه‌ای طراحی شده که در آن با برداشتن بخشی از معده مثل اسلیو معده حجم معده را کاهش می‌دهند و این موضوع در ادامه باعث کمتر غذا خوردن فرد شود. این کار در نهایت اشتهای بیمار را کاهش داده و از ورود کالری اضافه به بدن شخص، ممانعت به عمل می‌آورد. این مسئله در نهایت باعث کاهش وزن و سلول‌های چربی اضافه در بدن فرد خواهد شد.

چرایی استفاده از شکم بند بعد از عمل اسلیو معده

استفاده از شکم بند یا چسب شکمی یا گن از توصیه‌هایی است که به بعضی از افراد که عمل چاقی یا جراحی‌ معده می‌کنند، ارائه می‌شود. این پوشش نوعی لباس فشاری است که با پیچیده شدن دور شکم، محل برش را امن نگه داشته و تورم ناشی از عمل را کاهش می‌دهد. با وجود این کمربند‌های طبی، جوش خوردن محل بریدگی در قسمت شکم بهتر و مؤثر اتفاق می‌افتد. هم‌چنین با نگه داشتن ماهیچه‌های معده به صورت فشاری که به بدن وارد می‌کند، به بهبودی سریع جراحت‌های روی معده کمک می‌کند.

فاکتورهای انتخاب صحیح شکم بند

اگر شکم بند مناسبی برای عمل اسلیو معده انتخاب نکنید ممکن است دچار ریسک‌هایی شوید که می‌توانند شرایط نامساعدی ایجاد کنند. سعی کنید توصیه‌های زیر را هنگام انتخاب شکم بند مدنظر قرار دهید.

قابلیت تنفس: بهتر است از پارچه‌های پنبه‌ای و نخی ساخته شده باشد. این مسئله باعث می‌شود که پوست شما راحت تر زیر پوشش نفس بکشد و از تعریق و ایجاد خارش جلوگیری شود.

قابلیت تنظیم: شکم بندی انتخاب کنید که قابلیت تنظیم سایز داشته باشند. با این ویژگی می‌توانید شکم بند را کاملا مناسب سایز خود تنظیم کنید و راحتی بیشتری در آن داشته باشید.

فشار مناسب: فشاری که از طرف کمربند طبی  به شکم شما وارد می‌شود، مهم است. نه باید زیاد باشد تا تحت تاثیر آن احساس ناراحتی کنید و نه باید کم و بی اثر باشد.

پوشش مناسب: شکم بندی انتخاب کنید که از زیر سینه تا بالای لگن را پوشش دهد.

مشورت با پزشک: یکی از بهترین روش‌ها برای انتخاب و خرید یک شکم بندی مناسب برای دوره نقاهت بعد از عمل اسلیو مشورت با جراح لاغری است. پزشک با دانستن دقیق وضعیت شما، نوع شکم بندی که برای هر کسی بهتر است را پیشنهاد خواهد داد.

خطرات استفاده از شکم بند بعد از اسلیو معده

وارد شدن فشار به محل منگنه و بخیه‌ها: علیرغم فواید بیشماری که در استفاده از شکم بند بعد از عمل اسلیو وجود دارد گاهی تنگی شکم بند اثرات نامساعدی برای برش‌های جراحی و بافت‌های ظریف داخل شکم بند می‌گذارد. بهتر است اعضای داخلی شکم و پوست آزاد باشند و تحت هیچ شرایطی نباید منگنه‌ها و محل برش‌ها تحت فشار زیاد باشند.

اختلال در گردش خون: استفاده طولانی مدت از شکم بند به دلیل فشاری که به رگ‌های خونی وارد می‌کند می‌تواند مانع از خون رسانی کامل و موثر به ناحیه مورد پوشش شود. شرایط عمل اسلیو به گونه‌ای است که شاید خود به خود تا حدی گردش خون در بند را مختل کند؛ در صورتی که با استفاده از شکم بند این اختلال در ناحیه شکمی تشدید شود ممکن است باعث ناراحتی، بی حسی یا حتی تحریک پوست شود.

بروز و تشدید مشکلات گوارشی: جراحی‌های لاغری معمولا تا مدتی عوارضی دارند که به مرور زمان برطرف می‌شود. در دوره نقاهت اگر از شکم بند بد استفاده شود ممکن است خطر ریفلاکس معده حالت تهوع  استفراغ و سندروم دامپینگ برای بیمار تشدید شود.

افزایش خطر ابتلا به عفونت: استفاده از گن و شکم بند بعد از عمل اسلیو محیط گرم و مرطوبی را در محل برش‌ها ایجاد می‌کنند. در صورتی که رسیدگی درستی به زخم‌ها در این وضعیت نشود ممکن است باعث شود تا در محل برش بدن دچار عفونت شود. محل گرم و مرطوبی که با شکم بند ایجاد می‌شود محیط مناسبی برای رشد تکثیر باکتری‌ها و انواع قارچ‌هاست.

تحریک و آلرژی: اگر گن و شکم بند از جنس نامرغوبی باشند ممکن است در پوست فرد در ناحیه پوشش ایجاد التهابات آلرژیک کند.

مزایای استفاده از شکم بند بعد از اسلیو معده

استفاده از شکم بند از طرفی باعث بهبودی سریع‌تر بیمار بعد از جراحی اسلیو دارد و هم‌چنین باعث حفظ این اثرات مثبت جراحی در دوره نقاهت می‌شود. در ادامه مهم‌ترین مزایای استفاده از شکم بند بعد از عمل اسلیو معده را معرفی می‌کنیم:

کاهش تورم و کبودی

 فردی که از شکم بند استفاده می‌کند همواره فشار ملایمی روی ناحیه شکم خواهد داشت. این فشار باعث می‌شود تورم و کبودی ناشی از جراحی، کاهش یابد. در نهایت باعث کاهش ناراحتی و جوش خوردن سریع برش‌ها می‌شود.

حمایت و استحکام بخشیدن به ناحیه شکم

 عضلات و پوست شکم بعد از جراحی اسلیو نیازمند حمایت فیزیکی هستند تا در قالب صحیح و فرمت مناسب بدن سازگار شوند. کمربند طبی می‌تواند این حمایت از عضلات را انجام داده و باعث افزایش استقامت آن شود.

کمک به کاهش درد و ناراحتی

یکی از موارد مزایای استفاده از شکم بند کاهش درد و ناراحتی ناشی از عمل است. فشاری که به آرامی به ناحیه شکم وارد می‌شود به کاهش درد و ناراحتی بعد از عمل کمک شایانی می‌کن. این مسئله به بیمار اجازه می‌دهد تا راحت تر حرکت کند و مشکلی در انجام کار‌های روزمره نداشته باشد

پیشگیری از عوارض پس از جراحی

مواردی مثل تجمع مایع زیر پوست بعد از عمل اسلیو یا سر خوردگی لایه‌های پوست با استفاده از شکم بند طبی قابل پیشگیری هستند.

سخن آخر

اگر به مزایای استفاده از شکم بند توجه کنیم در کنار ریسک‌های آن که با استفاده و اقدامات درست قابل اجتناب هستند، می‌توان گفت استفاده از کمربند‌ها و شکم بندهای طبی بعد از عمل اسلیو تا حدود زیادی در بهبود فرد اثرگذار هستند. این کمربند‌ها می‌توانند کیفیت دوره نقاهت را افزایش داده و به نحو موثری نتایج حاصل از عمل جراحی را حفظ کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منتخب بهترین مقالات دکتر زندی
محبوب ترین مقالات
فرم رزرو نوبت