علت سرگیجه و سریع ترین درمان آن

سرگیجه

سرگیجه احساس ناتوانی در حفظ تعادل و احساس گردش یا حرکت است که امکان دارد با احساس سرما خوردگی، تاری دید، تهوع و استفراغ همراه باشد. این احساس معمولا به دلیل اختلال در سیستم تعادل بدن و نقاط حسی و حرکتی در گوش داخلی و سیستم عصبی رخ می‌دهد. علل این بیماری می‌تواند شامل بیماری‌های داخلی مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی، التهاب گوش داخلی و اختلالات عصبی باشد. همچنین عوامل خارجی مانند تغییر سریع وضعیت بدن، حرکت سریع، استفاده از داروهای خاص و استفاده از الکل نیز ممکن است سبب ایجاد این بیماری شوند. در صورت بروز این بیماری به صورت مزمن یا شدید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علت سرگیجه ناگهانی هنگام بلند شدن چیست؟

سرگیجه ناگهانی در هنگام بلند شدن امکان دارد به دلیل اختلال در فشار خون باشد. وقتی که بلند می‌شویم خون در سر و گردن جاری می‌شود که برای حفظ تعادل بدن باید فشار خون را مدیریت کنید. اگر فشار خون به صورت ناگهانی پایین بیاید، امکان دارد سرگیجه ناگهانی رخ دهد. علت دیگر این بیماری می‌تواند گرمازدگی یا اختلال در عملکرد سیستم عصبی مرکزی باشد. سیستم عصبی مرکزی نقش مهمی در تنظیم تعادل و حرکت دارد و اگر سیستم مورد نظر به درستی کار نکند ممکن است این بیماری رخ دهد. عوامل دیگری نیز ممکن است در این بیماری تاثیرگذار باشند. برخی از این عوامل عبارتند از:

استفاده از داروهای خاص: برخی داروها می‌توانند سبب کاهش فشار خون شوند و در نتیجه سرگیجه ناگهانی رخ می‌دهد.

اختلالات قلبی: بیماری‌های قلبی مانند ضعف عضله قلب، آریتمی قلبی و انسداد عروق قلبی می‌توانند باعث ایجاد این بیماری شوند.

عوامل خارجی: عواملی چون تغییر سریع وضعیت بدن از حالت نشسته به ایستاده، حرکت سریع و چرخش بدن ممکن است موجب بروز بیماری مورد نظر شوند.

سرگیجه‌های خطرناک

سرگیجه‌های خطرناک

سرگیجه‌ خطرناک ممکن است نشانه اختلالات جدی در سیستم عصبی یا قلب باشد که نیاز به بررسی و درمان فوری دارد. سکته مغزی یکی از علل شایع این بیماری است. در این حالت، عرضه خون به بخشی از مغز متوقف می‌شود که باعث ایجاد بی حسی، عدم تعادل و مشکلات دیگر مانند ضعف یا فلج در یک طرف بدن خواهد شد. همچنین ضربه به سر می‌تواند باعث این عارضه شود و نشانه اختلال جدی در مغز باشد.

در صورت بروز سرگیجه پس از ضربه به سر لازم است فورا به پزشک مراجعه نمایید. برخی از اختلالات قلبی مانند آریتمی‌های خطرناک، بلوک قلبی و حمله قلبی می‌توانند باعث این بیماری شوند. در این حالت همراه با تنگی نفس، تهوع و استفراغ رخ می‌دهد. برخی از عوامل خطرناک دیگر که می‌توانند باعث این بیماری شوند شامل عفونت‌های مغز، تشنج‌ها، تومورهای مغزی و اختلالات خونرسانی به گوش داخلی می‌باشد.

اگر با روش‌های معمول موفق به رسیدن به اندام اید‌آل نشده و به دنبال یک روش موثر برای لاغری هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای انجام انواع جراحی چاقی با اثرگذاری سریع و کمترین عوارض به بهترین پزشک در تهران مراجعه نمایید.

علت سرگیجه در زنان

سرگیجه یک بیماری مشترک است که معمولا در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد. علت این عارضه در زنان می‌تواند به عوامل زیر برگردد:

تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی ممکن است باعث سرگیجه شوند. در دوران قاعدگی تغییرات در سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌تواند سبب تغییر در فشار خون و عملکرد عروق مغزی شود که منجر به این بیماری خواهد شد.

میگرن: میگرن یک نوع سردرد شدید است که ممکن است همراه با سرگیجه ظاهر شود. زنان بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می‌شوند و تغییرات هورمونی، استرس و عوامل روانشناختی ممکن است عامل رخ دادن میگرن باشند.

فشار خون بالا: فشار خون بالا یک عامل مهم در این بیماری است و زنان در دوران بارداری و پس از آن امکان دارد به بیماری فشار خون بالا مبتلا شوند که باعث بروز این بیماری می‌شود.

فعالیت‌های جسمانی شدید: فعالیت‌های ورزشی یا جسمانی شدید باعث افزایش ضربان و تپش قلب و کاهش میزان فشار خون می‌شود که در نتیجه این عارضه در فرد رخ می‌دهد.

چگونه از بروز سرگیجه جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از سرگیجه

دکتر زندی فوق تخصص جراحی سرطان معده در تهران و دبی آماده‌ی خدمت رسانی به مراجعه کنندگان محترم می‌باشد.

برای پیشگیری از سرگیجه می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

رعایت تغذیه مناسب: مصرف غذاهای سالم و متنوع، کاهش مصرف نمک و قند، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B6 می‌توانند به کاهش این بیماری کمک فراوان کنند.

تغییرات هورمونی: در صورتی که تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری یا یائسگی باعث این عارضه می‌شود، مشاوره با پزشک و استفاده از روش‌های درمانی مناسب می‌تواند مفید باشد.

کنترل استرس: تمرین‌های تنفس عمیق، ماساژ و تکنیک‌های روانشناسی مانند مدیتیشن و یوگا ممکن است به کاهش استرس و بیماری مورد نظر کمک کنند.

استفاده از روش‌های طب سنتی: برخی از روش‌های طب سنتی مانند آروماتراپی (استفاده از روغن‌های عطری)، آکوپانکچر (استفاده از سوزن‌های نازک در نقاط خاص بدن) و هربالیسم (استفاده از گیاهان دارویی) ممکن است به کاهش سرگیجه کمک کنند.

تغییرات در فعالیت‌های روزانه: اجتناب از فعالیت‌های جسمانی شدید، استراحت کافی، خواب به موقع و جلوگیری از بیدار شدن ناگهانی به کاهش سرگیجه کمک می‌کنند.

درمان سرگیجه با طب سنتی

روش‌های طب سنتی می‌توانند به کاهش و درمان سرگیجه کمک کنند. در حقیقت امروزه استفاده از روش آروماتراپی برای درمان این بیماری موثر واقع شده است. استفاده از روغن‌های عطری می‌توانند به درمان بیماری مورد نظر کمک کنند. روغن‌های عطری مانند نعناع، لیمو، نارنگی خاصیت آرامش بخش دارند که به خوبی به کاهش بیماری مورد نظر کمک می‌کنند. می‌توانید چند قطره از روغن‌های عطری را در یک دستمال تمیز بریزید و آن را تنفس کنید یا در حمام بخار بریزید. همچنین روش موثر دیگر آکوپانکچر است. در این روش سوزن‌های نازک در نقاط خاص بدن قرار می‌گیرند تا به تعادل انرژی در بدن کمک کنند. این روش می‌تواند به کاهش بیماری مورد نظر کمک کند و تاثیر طولانی مدت داشته باشد؛ اما برای استفاده از این روش بهتر است به یک متخصص آکوپانکچر مراجعه کنید.

خوب است بدانید که هربالیسم یک روش قدیمی است که برای کاهش و درمان این بیماری کاربرد دارد. در حقیقت استفاده از گیاهان دارویی می‌تواند به کاهش سرگیجه کمک کند. گیاهانی مانند زنجبیل و نعناع فلفلی خاصیت ضد ناتوانی دارند. می‌توانید از این گیاهان به صورت ترشی، چای یا عصاره استفاده کنید. در نهایت خوب است بدانید که مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B6 و منیزیم نیز ممکن است مفید باشند. همچنین مواد غذایی مانند بادام، بروکلی، آووکادو حاوی این مواد غذایی هستند که برای درمان فوری سرگیجه مفید و کاربردی می‌باشند.

مطالب مرتبط: راه‌های درمان اسهال در تابستان

درمان دارویی با قرص برای سرگیجه

قرص برای سرگیجه

درمان سرگیجه با داروها و قرص‌ها نیز می‌تواند موثر باشد. پزشک ممکن است داروهایی مانند دیازپام، بتاهیستین، فنوباربیتال و سیترازم را تجویز کند. همچنین در برخی موارد قرص‌های ضد تشنج مانند گاباپنتین و توپیرامات نیز به کاهش این بیماری کمک می‌کنند. علاوه بر این، درمان این عارضه ممکن است شامل تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی نیز باشد. مصرف غذاهای سالم و منظم، کاهش مصرف قهوه و الکل، استراحت کافی و مدیریت استرس ممکن است به کاهش آن کمک کند. به طور کلی درمان این بیماری به علت آن بستگی دارد. بیماری مورد نظر در برخی از موارد ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد مانند درمان عفونت‌های گوش و چشم، درمان فشار خون بالا یا کاهش استفاده از داروهایی که این بیماری را تحریک می‌کنند. بنابراین مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا درمان مناسب برای شما تعیین شود.

کلام آخر

در نهایت قبل از استفاده از هر روشی برای درمان سرگیجه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این روش برای شما مناسب است و هیچ عوارض جانبی ندارد.

3 پاسخ

  1. اواخر من خیلی سرگیجه میگیرم. بدنم سالمه و دچار به بیماری خاصی نیستم.
    به نظرتونسرگیجم به خاطر استرس میتونه باشه؟

    1. سلام دوست عزیز وقت شما بخیر
      یکی از علت‌های سرگیجه استرس، اضطراب و افسردگی مخصوصا در بانوان هست. احتمالش وجود داره که به دلیل استرس دچار سرگیجه شده باشین اما دلایل دیگری مثل کم‌خونی هم میتواند علتی برای این مورد باشد. بهتر است برای بررسیِ دقیق تر به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منتخب بهترین مقالات دکتر زندی
محبوب ترین مقالات
فرم رزرو نوبت