انواع خوراکی ها و غذاهای چربی سوز برای لاغری

غذاهای چربی سوز

اضافه وزن یکی از معضلاتی است که بسیاری از افراد به دنبال راهی قطعی برای درمان آن هستند. اگرچه عمل‌های جراحی متفاوتی از قبیل لیپوساکشن و عمل اسلیو معده برای درمان این مشکل وجود دارد، اما مصرف مواد غذایی مناسب، یکی از راحت‌ترین کارهایی است که می‌تواند به پروسه درمان چاقی کمک کند. از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان می‌باشد، بهتر است که افراد با اصلاح برنامه غذایی خود از بروز اضافه وزن جلوگیری کنند. البته این به آن معنا نیست که افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند، راهی برای فرار از این معضل ندارند. به غیر از عمل‌های جراحی، مصرف انواع غذاهای چربی سوز نیز می‌تواند راهی برای درمان این مشکل باشد. به هر حال، اضافه وزن با تاثیر زیادی که بر زیبایی ظاهری افراد گذاشته، آن‌ها را مجاب کرده که مصرف برخی غذاهای چربی سوز را در اولویت قرار دهند.

برخی مواد غذایی در دسته‌ی خوراکی های چربی سوز قرار گرفته و مصرف آن‌ها می‌تواند به کاهش وزن کمک بسیاری کند. از جمله‌ی این مواد غذایی می‌توان به شکلات تلخ، فلفل سیاه، گریپ فروت، دارچین، قهوه، سیب، چای سبز، بلوبری، بادام، سبزیجات، فلفل قرمز، مغزیجات، ماست و سرکه اشاره کرد. مقدار و زمان مصرف این خوراکی های چربی سوز نیز، در کاهش وزن و حذف چربی‌های اضافی بدن، تاثیر بسزایی خواهد داشت.

انواع خوراکی های چربی سوز

انواع خوراکی های چربی سوز

یک روش کاملا موثر برای افرادی که اضافه وزن بالایی دارندو با روش‌های معمول مانند رژیم غذایی و ورزش وزنشان تغییر نکرده است، انجام جراحی لاغری است. از شایع‌ترین عمل‌های لاغری، انواع عمل معده می‌باشد که حتما باید توسط یک متخصص و جراح باسابقه انجام شود.

شکلات تلخ به عنوان یکی از خوراکی های چربی سوز، سرشار از روی بوده و با افزایش گردش هورمون لپتین، چربی‌های شکم را آب می کند. این نوع هورمون، به تنظیم اشتها، ذخیره چربی در بدن و مصرف انرژی کمک کرده و تحریک آن، به سوختن چربی‌ها منجر می‌شود. یکی دیگر از انواع خوراکی های چربی سوز ادویه‌ها شامل دارچین، فلفل سیاه و فلفل قرمز می‌باشند. به عبارت دیگر، غذاهایی که حاوی مقادیری از این ادویه‌ها باشند، می‌توانند در دسته‌ی غذاهای چربی سوز قرار بگیرند. فلفل ها و همچنین دارچین، به دلیل وجود ماده کپسایسین، اشتها را کاهش داده و از ورود کالری اضافی به بدن جلوگیری می‌کنند. مغزیجات نیز، دسته دیگری از خوراکی های چربی سوز بوده که به کم اشتهایی و کاهش وزن کمک بسیاری می‌کنند. در میان مغزیجات، بادام نقش بیشتری در سیری و چربی سوزی دارد. البته باید توجه داشت که مصرف آجیل‌های شور نمی‌تواند کمک چندانی به کاهش وزن کند.

مصرف نوشیدنی‌های کم کالری در کنار غذاهای چربی سوز نیز، نقش مهمی در کاهش چربی‌های مضر بدن داشته و به داشتن وزنی ایده‌آل کمک می‌کند. از جمله‌ی این نوشیدنی‌ها می‌توان به آب هندوانه، آب کرفس، چای سبز و قهوه اشاره نمود. نوشیدن چای سبز، می‌تواند به افزایش سرعت متابولیسم بدن و در نتیجه افزایش سوخت و ساز، کمک کند. افزودن مقداری عسل و لیمو نیز، می‌تواند در بهبود طعم این نوشیدنی های چربی سوز موثر باشد. علاوه بر این مصرف قهوه‌های پر‌کافئین، به خصوص قبل از انجام تمرینات ورزشی می‌تواند برای لاغری مفید باشد. کافئین بالای موجود در قهوه باعث افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش اشتها می‌شود.

میوه ها و سبزیجات؛ موثر در چربی سوزی

میوه ها و سبزیجات برای چربی سوزی

اگرچه توجه به میزان کالری موجود در غذا و همچنین مصرف غذاهای چربی سوز، به کاهش چربی‌های اضافی بدن کمک می‌کند، اما در کنار این موارد، مصرف میوه و سبزیجات نیز بسیار اهمیت دارد. در میان انواع میوه‌ها، سیب، گلابی، هندوانه، انگور، گریپ فروت، آناناس، انواع توت‌ها و انجیر نقش پررنگ‌تری در کاهش وزن دارند. میوه‌ها به دلیل اینکه منبع غنی از ویتامین c هستند، می‌توانند به حذف چربی‌های اضافی بدن کمک کنند. گذشته از آن، خواص بیشمار میوه‌ها و همچنین، میزان کالری پایین این دسته از مواد غذایی، آن‌ها را به یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی در میان افراد تبدیل کرده است.

مطالب مرتبط: آشنایی با روش های چربی سوزی

به غیر از انواع میوه‌ها، سبزیجات نیز می‌توانند در زمره‌ی خوراکی های چربی سوز به شمار آمده و ترکیب آن‌ها با دیگر مواد کم کالری، غذاهای چربی سوز را تشکیل دهد. پیاز، قارچ، کرفس، خیار، گوجه فرنگی، کلم بروکلی و در مجموع، سبزیجات خام، بهترین مواد غذایی برای چربی سوزی به شمار می‌روند. البته افزودن چاشنی‌هایی مانند آب لیمو و روغن زیتون به سبزیجات خام، می‌تواند میزان کاهش وزن را افزایش دهد.

غذاهای چربی سوز

انواع غذاهای چربی سوز

خوراک لوبیا، یکی از انواع غذاهای چربی سوز بوده که به دلیل فیبر بالای لوبیا، می‌تواند احساس سیری را در شخص ایجاد کند. اگر به این غذا، قارچ و مقداری لیموترش نیز اضافه کنیم، اثر کاهش وزن آن دو برابر می‌شود. سینه‌ی بوقلمون، یکی دیگر از انواع غذاهای چربی سوز بوده که مصرف آن به صورت کبابی، تاثیر بیشتری در حذف چربی‌های اضافی خواهد داشت. البته باید توجه داشت که هرچه چربی این نوع گوشت کمتر باشد، تاثیر آن نیز بیشتر خواهد بود. علاوه بر موارد ذکر شده، مصرف حبوبات و غلات سبوس دار، به دلیل ایجاد احساس سیری، می‌تواند به حذف چربی‌های مضر کمک کند. بطور مثال، اوتمیل به عنوان غذایی که حاوی سبوس بوده و چربی سوز می‌باشد، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

ماهی نیز، یکی دیگر از انواع مواد غذایی بوده که به سوخت و ساز بیشتر و در نتیجه، سوزاندن چربی‌ها کمک می کند. ماهی به دلیل وجود پروتئین زیاد و امگا 3، به راحتی می‌تواند موجب کاهش اشتها و جلوگیری از افزایش وزن شود و به همین علت در دسته‌ی غذاهای چربی سوز قرار گرفته است. در این میان، ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، تاثیر بیشتر در این موضوع داشته و بیشتر مورد توجه هستند. علاوه بر ماهی، تخم مرغ نیز می‌تواند به عنوان یک غذای مناسب دیگر، برایکاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد. پروتئین موجود در تخم مرغ، بیشتر از کربوهیدرات‌های موجود در غذاهای دیگر، می‌تواند به کالری سوزی در هنگام هضم غذا کمک کند. در کنار تمام مواردی که ذکر شد، مصرف سبزیجات خام در کنار غذا، می‌تواند روند کاهش وزن را در بدن تسریع کند.

لبنیات کم چرب، مناسب برای چربی سوزی

لبنیات کم چرب مناسب برای چربی سوزی

بسیاری از متخصصان تغذیه، مصرف لبنیات را راهی برای افزایش کاهش وزن در بدن می‌دانند. البته، لبنیاتی که پرچرب هستند، در دسته‌ی خوراکی های چربی سوز قرار نگرفته و برای چربی سوزی، بهترین کار استفاده از لبنیات کم چرب است. همانطور که می‌دانید، لبنیات دارای مقادیر زیادی کلسیم بوده که این کلسیم، در شکستن چربی‌های اضافی بدن و همچنین جلوگیری از تشکیل آن‌ها نقش دارد.

ماست یونانی، یکی از معروف‌ترین مواد لبنیِ چربی سوز بوده که کلسیم موجود در آن، به شکستن چربی‌ها منجر می‌شود. این نوع ماست، نسبت به دیگر انواع ماست دارای پروتئینِ دو برابر بوده که برای کاهش وزنِ بیشتر مفید است. مصرف روزانه سه وعده لبنیات، می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش وزن داشته باشد. علاوه بر ماست یونانی، مصرف شیر بدون چربی و پنیر پارمزان نیز، می‌تواند در کاهش وزن تاثیر داشته باشد. شیر بدون چربی، به زمان بیشتری برای هضم نیاز داشته و در نتیجه، شخص برای مدت زمان بیشتری احساس سیری می‌کند. بنابراین شخص به مواد غذایی کمتری پس از نوشیدن شیر نیاز داشته و کالری‌های اضافی را وارد بدن خود نمی‌کند.

2 پاسخ

  1. من سیب زمینی شیرین خیلی استفاده می کنم و میخوام توی رژیمم هم بتونم ازش استفاده کنم. به نظرتون سیب زمینی شیرین مانع از لاغریم نمیشه؟

    1. سلام خانم کاظم زاده عزیز وقت شما بخیر
      اتفاقا سیب زمینی شیرین یکی از سبزیجاتی هست که از کالری کمی برخوردار بوده و می‌تواند شما را تا مدتی طولانی سیر نگه دارد. ویتامین c و بتاکاروتن در این نوع سیب زمینی برای چربی سوزی خیلی هم موثر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منتخب بهترین مقالات دکتر زندی
محبوب ترین مقالات
فرم رزرو نوبت