10 راهکار درمان آفتاب سوختگی + پیشگیری و علائم

درمان آفتاب سوختگی + پیشگیری و علائم

همگی ما در تابستان یا به هنگام سفر به جنوب یا مرکز کشور ممکن است تجربه آفتاب سوختگی داشته‌ باشیم. یا حتی موقع آفتاب گیری کسی دوست ندارد دچار آفتاب سوختگی شود.

بداین منظور اگر در جایی زندگی می‌کنید که شدت تابش آفتاب بیشتر است، مانند تهران و سایر شهرهای مرکزی و جنوبی ایران، بهتر است حتما نیم ساعت پیش از خروج از منزل از ضدآفتاب با SPF 50 یا بیشتر استفاده کنید، و در صورتی که در شهری زندگی می‌کنید که شدت تابش اشعه خورشید کمتر است، می‌توانید از SPF 40 یا کمتر هم استفاده کنید.

درمان آفتاب سوختگی مانند درمان بیماری‌های پوستی دیگری، اگر خیلی شدت نداشته باشند، در مراحل اولیه به صورت خانگی انجام می‌پذیرد. استفاده از حمام های خنک و سپس استفاده از مرطوب کننده‌ها (که در ترکیب آنها از آلوئه ورا یا سویا استفاده شده است) بر روی پوست مرطوب بسیار مناسب خواهد بود. استفاده از لوسیون کالامین، پارچه‌ی مرطوب و خنک، کرم‌های آنتی اکسیدان (مانند ویتامین C، و ویتامین E )، اسکراب بلغور جو دوسر، چای سبز، روغن‌های گیاهی (اسطوخودوس) برای درمان و از بین بردن آفتاب سوختگی با درجه پایین بسیار مناسب خواهد بود.

حال اگر درجه سوختگی بسیار بالا بوده و با تاول‌ها، علائم عفونی، بدن درد، و تب و لرز همراه باشد، باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و از روش‌های درمانی مناسب استفاده کنید.

علائم آفتاب سوختگی

پیش از هر چیزی بهتر است علائم آفتاب سوختگی را بهتر بشناسیم. علائم زیر به عنوان علائم رایج آفتاب سوختگی شناخته می‌شوند.

• پوست قرمز و ملتهب که به هنگام دست زدن گرمای غیرعادی پوست حس و احساس سوزش در پوست ایجاد می‌شود.
  • تاول که از چند ساعت تا چند روز بعد از آفتاب سوختگی روی پوست ظاهر می‌شود.
  • تب، سرد شدن بدن، حالت تهوع، احساس خارش و سوزش از علائم آفتاب سوختگی شدید محسوب می‌شوند.
  • بعد از چند روز هم پوست محلی که دچار آفتاب سوختگی شده است، شروع به پوسته پوسته شدن می‌کند.

شاید بهتر باشد راجع به علائم گرمازدگی نیز بیشتر اطلاعات کسب کنیم، چرا که در سفر و تابستان به آن نیاز خواهید داشت.

علائم آفتاب سوختگی

بلافاصله بعد از آفتاب سوختگی چه کنیم؟

دو نکته اساسی:

• قبل از هر چیز میزان و علائم آفتاب سوختگی را بررسی کنیم و در صورت شدید بودن علائم (مانند وجود تاول‌های بسیار بزرگ، تورم شدید، حالت تهوع، درد چشم، و تب و لرز) برای درمان آفتاب سوختگی از مشورت پزشک متخصص استفاده کنید.
  • اگر علائم آفتاب سوختگی خفیف بود (التهاب پوست، گرم شدن پوست، تاول های کوچک، درد و احساس خارش، و پوسته پوسته شدن) روش های درمان خانگی را به کار ببندید.

راهکار چیست؟

1. دوش آب سرد بگیرید. دوش آب سرد به تسکین درد کمک می‌کند.
  2. آب زیاد بنوشید.
  3. با استفاده از کمپرس آب سرد و یا حوله مرطوب و آب خنک، دمای ناحیه آفتاب سوخته را کاهش دهید. مدت زمان مناسب برای استفاده از این تکنیک، حدود 10 دقیقه می باشد.
  4. از لوسیون‌ها و مرطوب کننده‌های مناسب (که فاقد ترکیبات الکلی هستند) استفاده کنید. برای دسترسی به نتایج ایده آل، بهتر است این لوسیون‌ها و یا مرطوب کننده‌ها را روی پوست مرطوب، استفاده کنید. بهترین لوسیون‌ها از ترکیب آلوئه ورا و یا کالامین برخوردار هستند.)
  5. از پمادهای مناسب برای درمان آفتاب سوختگی استفاده کنید. (پمادهایی مانند: زینک اکساید، پماد آلفا، پماد هیدروکورتیزون، و پماد آفتاب سوختگی)
  6. از نور خورشید دور شوید و برای مدت زمان خاصی در معرض آفتاب نباشید.
  7. اگر دچار تاول شده‌اید، به هیچ عنوان به تاول‌ها دست نزنید و اجازه دهید تا به حال خود رها شوند.
  8. لباس خنک و آزاد بپوشید. هر چقدر روی محل آفتاب سوختگی حایلی وجود نداشته باشد بهتر است.
  9. با مشورت پزشک می‌توان از ایبوپروفن و آسپرین استفاده کرد.
  10. استعمال روغن نارگیل نیز می‌تواند در روند درمان تاثیرگذار باشد.

بلافاصله بعد از آفتاب سوختگی چه کنیم؟

راهکارهای درمان آفتاب سوختگی دست و صورت

اگر دست و یا صورت شما در معرض آفتاب قرار گرفته و دچار سوختگی شده است، برای درمان آفتاب سوختگی آنها می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

• از ماسک های خانگی استفاده کنید (بهترین درمان آفتاب سوختگی صورت و دستها، تهیه ماسک سیب زمینی با آبلیمو است. برای تهیه این ماسک 1 ق غ آب سیب زمینی را با 1 ق غ آبلیمو ترکیب کرده و بر روی پوست صورت خود بمالید. پس از 30 دقیقه پوست خود را با آب سرد بشویید.)
  • از ترکیبات توصیه شده در طب سنتی استفاده کنید (مالیدن عسل بر روی نواحی آفتاب سوخته، استفاده از ماسک ماست، اسپری گلاب سرد بر روی نواحی مورد نظر، استفاده از یخ و یا حنا تاثیر بسزایی بر روی درمان آفتاب سوختگی خواهند داشت.)
  • استفاده از روش روغن تراپی (استفاده از روغن هایی مانند روغن نارگیل، روغن کنجد، و روغن زیتون به سبب برخورداری از خاصیت ضد التهاب و مرطوب کنندگی، برای درمان این مشکل بسیار مفید می باشند.)

نکاتی که قبل از افتاب گرفتن در تابستان باید رعایت کنیم.

1. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در مواقعی که قدرت اشعه خورشید بسیار زیاد است، ممنوع است. (ساعات 10 الی 4 بعد از ظهر)
  2. استفاده از تجهیزاتی مانند: کرم های ضد آفتاب مناسب، عینک آفتابی، و کلاه آفتابی در ساعات گرم روز مهم و ضروری خواهد بود.
  3. SPF مناسب برای بهترین ضد آفتاب ها، بیشتر از 30 است.
  4. نکات مهم برای درمان آفتاب سوختگی را شناخته و بر اساس آن در زمان لزوم اقدامات ضروری را به کار ببندید.
  5. سطح آنتی اکسیدان بدن خود را افزایش دهید.