جراحی کیسه صفرا

کیسه صفرا، کیسه کوچکی است که صفرا را در خود نگه می‌دارد. صفرا یک شیره گوارشی تولید‌ شده توسط کبد است که برای تجزیه چربی‌های موجود در غذا استفاده می‌شود. کیسه صفرا آب را صفرا جدا می‌کند و آن را به شدت غلیظ می‌نماید. زمانی که غذای چرب مصرف می‌کنید، کیسه صفرا، شیره غلیظ صفراوی خود را به روده کوچک وارد می‌کند تا چربی را هضم کند.

جراحی کیسه صفرا زمانی لازم است که سنگ‌های صفراوی در داخل آن ایجاد‌ شده باشند و یا مشکلات دیگری مانند عفونت و سرطان وجود داشته باشد.

اگر می‌خواهید درباره عمل جراحی کیسه صفرا و این‌ که چه زمانی انجام می‌شود، بیشتر بدانید، این مقاله اطلاعاتی را که لازم دارید در اختیار شما قرار می‌دهد.

جراحی کیسه صفرا چه زمانی انجام می‌شود؟

زمانی که بیمار، علائمی مانند درد شدید شکم، مشکلات گوارشی، تب و زردی پوست داشته باشد، پزشک سونوگرافی را برای او تجویز می‌کند تا داخل شکم را بررسی کند. همچنین، ممکن است سی‌ تی‌ اسکن یا آزمایشات دیگر هم انجام شود.

اگر پزشک تشخیص‌ دهد که علت مشکلات فوق عفونت کیسه صفرا، سنگ کیسه صفرا یا سرطان است، ممکن است جراحی را برای برداشتن کیسه صفرا پیشنهاد کند.

برداشتن کیسه صفرا به دلیل سنگ

سنگ‌های صفراوی سنگ‌های کوچکی هستند که از کلسترول، رنگدانه‌های صفراوی و نمک‌های کلسیم ساخته‌ می‌شوند. ایجاد سنگ در کیسه صفرا یک اختلال شایع در سیستم گوارشی است و حدود 15 درصد از افراد 50 سال و بالاتر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برخی از مواردی که ممکن است باعث تشکیل سنگ کیسه صفرا شوند عبارتند از: تبلور کلسترول اضافی در صفرا و عدم تخلیه کامل کیسه صفرا.

در بیشتر موارد، سنگ کیسه صفرا هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال، اگر سنگ‌ها مجاری را مسدود کرده و باعث عوارضی مانند عفونت یا التهاب پانکراس (پانکراتیت) شوند، ممکن است جراحی کیسه صفرا لازم باشد.

برداشتن کیسه صفرا به دلیل عفونت

برخی از مشکلات می‌توانند سبب عفونت کیسه صفرا شوند. این عارضه که به آن کوله سیستیت (Cholecystitis) گفته می‌شود، ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

  • سنگ: اغلب کوله سیستیت نتیجه سنگ‌های صفراوی است. آنها می‌توانند لوله (مجرای کیستیک) را که صفرا هنگام خروج از آن عبور می‌کند را مسدود کنند. صفرا در کیسه صفرا جمع می‌شود و باعث التهاب کیسه می‌گردد.
  • تومور: تومور ممکن است مانع از تخلیه صحیح صفرا از کیسه شود. این موضوع باعث تجمع صفرا شده و به کوله‌ سیستیت می‌انجامد.
  • انسداد مجرای صفراوی: سنگ‌ها یا صفرای غلیظ‌شده و ذرات ریز می‌توانند مجرای صفراوی را مسدود کرده و منجر به کوله سیستیت شوند. پیچ‌خوردگی یا زخم‌شدن مجاری صفراوی نیز می‌تواند باعث انسداد شود.
  • عفونت: ایدز و برخی عفونت‌های ویروسی می‌توانند باعث التهاب کیسه صفرا شوند.
  • بیماری شدید: بیماری بسیار شدید می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب برساند و جریان خون به کیسه صفرا را کاهش داده و منجر به کوله سیستیت شود.

برداشتن کیسه صفرا به دلیل سرطان

اگر سرطان کیسه صفرا زود تشخیص داده شود و به بافت‌های اطراف گسترش نیافته باشد، جراحی کیسه صفرا می‌تواند مشکل را برطرف کند. در این شرایط پزشک این کیسه و برخی از بافت‌های اطراف آن را بر می‌دارد تا مطمئن شود که سرطان به‌ طور کامل کنترل شده است.

تکنیک‌های جراحی کیسه صفرا

اگر پزشک تشخیص دهد که لازم است برای برداشتن کیسه صفرا اقدام شود، ممکن است از تکنیک‌های مختلفی برای این کار استفاده‌کند. تکنیک‌های برداشتن کیسه صفرا عبارتند از:

  • کوله سیستکتومی لاپاروسکوپیک (laparoscopic cholecystectomy) به این روش جراحی سوراخ کلید (keyhole) گفته می‌شود. جراح تعدادی برش کوچک بر روی پوست بیمار ایجاد می‌کند و ابزارهای پزشکی را با استفاده از این برش‌ها به داخل بدن بیمار می‌فرستد. در نهایت کیسه صفرا از طریق یکی از این برش‌ها از داخل بدن خارج می‌شود.
  • جراحی باز یا لاپاراتومی (laparotomy) جراح یک برش بزرگ‌تر بر روی شکم ایجاد می‌کند تا بتواند به کیسه صفرا برسد. سپس آن را از جای خود بیرون آورده و خارج می‌کند. اگر جای زخم ناشی از عمل‌های قبلی یا اختلال خونریزی وجود داشته باشد، ممکن است به جراحی باز نیاز باشد.

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک

این نوع جراحی کیسه صفرا شامل مراحل زیر است:

  • جراح تعدادی برش کوچک بر روی شکم ایجاد می‌کند تا ابزارهای باریک بتوانند به داخل حفره شکم وارد شوند.
  • لوله‌ای که جریان ملایمی از گاز دی اکسید کربن را می‌دهد، از طریق یکی از این سوراخ‌ها به داخل شکم وارد می‌شود. این کار دیواره شکم را از اندام‌های زیرین جدا می‌کند.
  • جراح با استفاده از یک دوربین کوچک متصل به لاپاراسکوپ، کیسه صفرا را روی مانیتور تلویزیون مشاهده می‌کند.
  • اشعه ایکس ویژه (کلانژیوگرام) در طول عمل می‌تواند سنگ‌های صفراوی را که در مجاری صفراوی فرورفته‌اند پیدا کند.
  • سپس مجاری و سرخرگی که به کیسه صفرا منتهی می‌شوند، بسته می‌شوند. این بسته‌ شدن دائمی است.
  • برداشتن کیسه صفرا با استفاده از لیزر یا الکتروکوتر انجام می‌شود.
  • کیسه صفرا همراه با سنگ‌های صفراوی داخل آن، از طریق یکی از برش‌های شکمی از بدن بیرون کشیده می‌شود.
  • ابزار و گاز دی اکسید کربن از حفره شکم خارج می‌شود.
  • برش‌ها بخیه شده و با پانسمان پوشانده می‌شوند.

جراحی باز کیسه صفرا

روش کلی مانند جراحی لاپاراسکوپی است با این تفاوت که جراح از طریق یک برش بزرگ و منفرد در دیواره شکم به کیسه صفرا می‌رسد. گاهی اوقات، جراحی به شکل کوله سیستکتومی لاپاروسکوپیک شروع می‌شود و در صورتی که جراح با مشکلات غیرمنتظره‌ای مواجه شود (مانند ناتوانی در دیدن درست کیسه صفرا) عمل را  به جراحی باز تبدیل می‌کند.

بلافاصله پس از جراحی کیسه صفرا

پس از عمل کیسه صفرا، بیمار ممکن است برخی از مشکلات را تجربه کند و همچنین، به او گفته شود که برخی از اقدامات را انجام دهد. به‌ طور کلی، آن‌چه بعد از عمل جراحی کیسه صفرا انتظار می‌رود، شامل موارد زیر هستند:

  • درد خفیفی در شانه، که دلیل آن گاز دی اکسید کربن تزریق‌ شده است
  • دریافت داروهای مسکن
  • تشویق به سرفه منظم برای پاکسازی ریه‌ها از داروهای بیهوشی عمومی
  • تشویق به قدم‌ زدن بلافاصله پس از به‌ هوش آمدن
  • یک شب بستری در بیمارستان در صورت عمل جراحی کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی
  • هشت روز بستری در بیمارستان در صورت انجام عمل جراحی شکم باز

بهترین جراح کیسه صفرا در تهران

گاها پیش می‌آید که راه درمانی برای بیماری مثل سرطان معده، عمل جراحی تشخیص داده می‌شود. انتخاب بهترین جراح سرطان معده می‌تواند سلامت دوباره فرد بیمار را تا حد زیادی به او برگرداند. دکتر زندی به عنوان بهترین جراح این بیماری امروزه در تهران مشغول خدمت رسانی می‌باشد.

دکتر زندی به عنوان بهترین جراح سرطان معده با در نظر گرفتن شرایط فردی بیمار و مرحله بیماری روش درمانی مختصص هر فرد را تشخیص می‌دهد.

دکتر عبدالله زندی با انجام جراحی سرطان معده طبق متد‌های روز دنیا موفقیت آمیز بودن عمل را افزایش می‌دهد و احتمال بهبود فرد نیز با درصد بالای وجود دارد.

سخن آخر

جراحی کیسه صفرا یکی از عمل‌های رایجی است که برای خارج‌کردن کیسه صفرا از بدن انجام می‌شود. این جراحی در مواردی انجام می‌شود که فرد سنگ‌های صفراوی علامت‌دار، عفونت کیسه صفرا و یا سرطان داشته باشد. از آنجا که کیسه صفرا یک ارگان ضروری نیست، مشکل خاصی با برداشتن آن ایجاد نمی‌شود. برداشتن کیسه صفرا یا جراحی کیسه صفرا با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که انتخاب آن، با نظر پزشک و برحسب شرایط بیمار است.

یک پاسخ

  1. خسته نباشید
    دکتر به من گفته نیاز به جراحی کیسه صفرا دارم ولی من خیلی میترسم چون انگار عوارض داره میخواستم بدونم عوارضش دقیقا چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم رزرو نوبت